Berlingske Business
17:09Vestas toppede grøn dag på C25

Plenti er halvt i mål til at tjene penge

pix-Peter Mægbæk
Peter Mægbæk, administrerende direktør for Plenti, er godt tilfreds med udviklingen og de nu 25.000 mobilkunder. Foto: Plenti

Mobilselskabet har på et halvt år fået 25.000 kunder på især at droppe begrænsningerne på mobildata og er flyttet for at få plads.

Det nye mobilselskab, Plenti, har efter et halvt år rundet halvdelen af de kunder, der skal til for at give overskud. Samtidig udvides bemandingen, og Plenti er flyttet til større lokaler.

»Vi følger planen - faktisk er vi lidt foran med nu 25.000 kunder. Ambitionen er inden et år at nå 50.000 kunder, og vi har endnu kun to slags abonnementer,« siger Peter Mægbæk, administrerende direktør og medstifter af Plenti, til Berlingske.

Han åbnede i marts 2016 Plenti sammen med serieiværksætter Morten Strunge, der i sin tid grundlagde lavprismobilselskabet Onfone, som TDC til sidst købte, og siden står bag e-bogstjenesten Mofibo. Med 50.000 kunder giver selskabet overskud, men målet er at nå 100.000 abonnenter omkring marts 2018 efter to år i luften.

Betaler gerne lidt mere

Plenti er det eneste mobilselskab, der har abonnement med ubegrænset dataforbrug - ud over fri tale, SMS og MMS.

»Lidt overraskende tager vi kunder fra de andre lavprisselskaber. Der er en forholdsmæssig overvægt af dem, som vi får ind. Det er positivt, for det viser, at folk er parate til at betale noget for kvalitet, for vi er ikke de billigste men mener, at vi har et godt produkt med indhold og kvalitet, så det glæder mig - både for kunderne og for telebranchen, som dermed bliver en sundere forretning,« siger Peter Mægbæk.

Plenti bruger »3«s mobilnet og tager også kunder fra både »3« og »3«s lavprisselskab, Oister.

»Det er en del af samarbejdsforholdet, og Oister er ramt i forhold til sin markedsandel,« siger Plenti-topchefen.

Ny, aggressiv konkurrent ses ikke

Han kan omvendt ikke se effekten af, at et helt nyt mobilselskab, Tjeep, åbnede for nylig. Tjeep kører aggressivt på lave priser og vil sende reklamer ud i røret til folk for at kunne holde priserne nede.

»Det er et friskt pust, men konkurrencemæssigt trækker det i den forkerte retning. Tjeep har ikke andet end prisen at slå på og er faktisk en tro kopi af Onfone. Hvis de øvrige teleselskaber begynder at agere og følge med ned i pris, vil det få effekt på markedet. Tjeep har godt nok en skarp pris men også skarpe vilkår, f.eks. seks måneders binding til en helt ukendt udbyder, som man giver alle mulige tilladelser til marketing på tværs af selskaberne. Det kan nogen måske hurtigt føle bliver for meget,« mener Peter Mægbæk, som selv var medstifter af Fullrate, som TDC i dag også ejer.

Selv om de store teleselskaber - i størrelsesrækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« - siden efteråret 2015 gradvis har fjernet deres billigste abonnementer og dermed hævet prisen for nye kunder, mener Peter Mægbæk fortsat at have trumfkortet ved som den eneste at give ubegrænset data i månedsabonnementet.

»Det er helt klart fri data, der trækker nye kunder til. Til gengæld betaler man så lidt mere end det billigste abonnement på markedet, men vi forsøger at skabe en ny kultur og synes, at vi er kommet godt af sted til en Plenti i version 2.0,« siger han.

Stadig planer om TV

Plenti agter fortsat at udvide de to nuværende abonnementer - med og uden digitalt abonnement på en række blade, senest udvidet med Bonnier-koncernens magasiner som Illustreret Videnskab og Gør Det selv, og aviser samt streaming, e-bøger og gratis adgang til Tivoli.

»Ja, vi har stadig ambitionen om også at tilbyde TV men er endnu ikke klar med produktet. Der er for langt mellem de priser, som vi vil give, og hvad TV-distributørerne vil sælge til,« siger Peter Mægbæk.

Til gengæld er forretningen nu vokset fra de omkring 15 ansatte fra begyndelsen i marts til nu 50, og Plenti-direktøren forventer at nå op på 70 medarbejdere. Derfor er selskabet for nylig rykket ind på 1.000 kvadratmeter store arealer i den gamle nabo, Kort- og Matrikelstyrelsens ejendom i Københavns nordvestkvarter, hvilket er fire gange større end de hidtidige lokaler.

TDC havde ved udgangen af juni 2.603.000 mobilkunder, Telenor havde 1.779.000, Telia 1.640.000 og »3« 1.200.000.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen