Berlingske Business

Pladsmangel på IT-kirkegården i 2008

Pladsmangel på IT-kirkegården i 2008 - 1
IT-Factory blev den mest omtalte konkurs sidste år. Men 111 andre IT- og televirksomheder døde også. Foto:

112 danske IT- og televirksomheder blev slået i gulvet i 2008. Det viser en opgørelse, Computerworld.dk har foretaget.

2008 blev et hårdt år for den danske IT- og telebrance, som satte rekord med hele 112 konkurser. Det skete selv om det samlede antal konkurser stadig var på et lavt niveau. Det er analysevirksomheden Experian, der har opgjort tallet for Computerworld - og tallene viser, at særligt årets sidste kvartal blev nogle hårde måneder.

I forhold til samme kvartal året før, steg antallet af konkurser med 233 procent. Samlet set steg antallet af konkurser 45 procent i forhold til 2007. Overfor avisen forklarer Camilla Rose, der er kommunikationschef i Experian, at fænomenet kan skyldes at perioden fra 2003 og frem var præget af rekordmange nystartede selskaber - og at det meget vel kan være blandt de samme nystartede selskaber, at der nu bliver sorteret ud. Den finansielle krise her blot sat turbo på udviklingen.

Selv om IT-branchens genvordigheder ser skræmmende ud, klarer branchen sig dog bedre end landet som helhed, hvor antallet af konkurser steg fra 2007 til 2008 med 61,6 procent.

Experian forventer, at konkursbølgen fortsætter - blandt andet fordi antallet af virskomheder, der bliver registreret som dårlige betalere i RKI er steget markant.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen