Berlingske Business

Pioneren inden for smarture forsvinder med opkøb

Pebble
Arkivfoto. Stifter af Pebble, Eric Migicovsky Foto:

Konkurrenten Fitbit har købt pioneren inden for smarture, Pebble, der nu lukker. Smarturmarkedet er presset, for salget går rigtigt dårligt for alle.

Pebble, som var det første smartur, der formåede at skabe almindelig, folkelig interesse, er blevet solgt til konkurrenten Fitbit og lukker nu.

Pebble begyndte som et såkaldt »crowdfundet« projekt, hvor man beder folk om på forhånd at skyde en lille sum i støtte ind i selskabet, inden det færdige produkt er klar. Det lykkedes Pebble på 30 dage at indsamle mere end 10 millioner dollars til det smartur, som blev imødeset med stor spænding og var blandt de første, som havde en fin skærm og kunne kobles sammen med mobiltelefonen.

En tredjedel ligger i skuffen

Konkurrenten Fitbit, der mest er kendt for sine fitnessarmbånd men tidligere i år præsenterede sit første Blaze-smartur, har nu overtaget selskabet. Købsprisen er ikke oplyst, men Pebble har tidligere været værdisat til lidt under 40 millioner dollars. Pebble har solgt sin software og sine patenter til Fitbit, som desuden har givet omkring 40 procent af de ansatte et tilbud om at fortsætte hos Fitbit. Det er særligt softwareudviklerne og testpersonalet, som Fitbit gerne vil ansætte.

pix-Apple Watch

Pebble lukker nu, oplyser selskabet på sit netsted, og det bliver op til Fitbit, om Pebble-navnet fortsat skal bestå. Pebble skar tidligere i år en fjerdedel af personalet væk i en sparerunde.

Fitbits køb vil styrke kampen mod især Apple, der er den største producent på det slunkne marked for fitnessarmbånd og smarture. Det har slet ikke udviklet sig til den succes, som teknologigiganterne havde satset på. 29 procent af dem, der har købt et ur, har lagt det i skuffen og bruger det ikke længere, mens 30 procent har droppet fitnessarmbåndet, viser en undersøgelse fra analysehuset Gartner blandt 9.600 brugere.

Artiklen fortsætter under billedet
pebble2

Tilbagegang på 51,6 procent på et år

I juli-september blev der på verdensplan kun solgt 2,7 millioner smarture mod 5,6 millioner for et år siden. Det svarer til en tilbagegang i salget på 51,6 procent, viser analysehuset IDCs tal. Apple, der leverede 1,1 millioner af de solgte 2,7 millioner smarture og dermed er den største producent på området, gik 71,6 procent tilbage. Motorola, der ejes af Lenovo, har valgt at gå i venteposition på smarturmarkedet, og også LG og Huawei har tidligere sagt, at de ikke ville lancere et nyt ur i 2016.

pix-FES Watch U

Det er frem for alt fitnessarmbånd, som opsamler sundhedsdata, der efterfølgende kan bearbejdes og ses på telefonen, som sælger. De udgør ifølge IDC 85 procent af markedet for såkaldte »wearables«, altså dimser og dingenoter, som man kan tage på, heriblandt smarturene.

Fitbit meddelte 3. november, at forventningerne til årets julesalg skrues ned.

pix-Gear S3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen