Berlingske Business

PCen lever i bedste velgående

lenovo_PC_Business
Lenovo og de andre PC-producenter behøver ikke frygte for den gode, "gamle" computers død, mener Deloitte. Foto:

Rygterne om PCens snarlige død til fordel for smartphones og tablets er overdrevne, mener Deloitte.

Den gode gamle PC vil fortsat være omdrejningspunktet for internettrafik. Det fortæller konsulentfirmaet Deloitte i en ny rapport.

Mange af firmaets kolleger som Gartner og IDC har ellers regelmæssigt kunne fortælle om vigende salg af PCer. Tidligere i januar berettede IDC således, at det globale salg var faldet med 6,4 procent sammenlignet med kvartalet året før.

Det er sådanne tal, der har fået analytikere og eksperter i hobetal til at forkynde PCens snarlige død og dermed store omvæltninger i markedet, ikke mindst for Microsoft hvis Windows indtil for nylig har været gift med PC-platformen.

Ifølge IDC og altså mange andre skyldes nedgangen ikke, at vi bruger mindre teknologi, men derimod at vi i stigende grad tyr til nye, mere mobile computere som tablets og smartphones.

Men sådan ser man det altså ikke hos Deloitte.

”Vi mener, at PCen vil forblive det dominerende apparat for aktivitet på nettet,” siger vice-chairman Eric Openshaw til Financial Times.

Han påpeger, at mere end 80 procent af verdens internettrafik i 2013 stadig vil komme fra stationære eller bærbare computere. Desuden vil mere en 70 procent af den tid, vi bruge på computere og gadgets være helliget PCen, forklarer Eric Openshaw, der mener, at vi er på vej ind i æra kaldet ”PC Plus.”

Her vil PCen stadig være omdrejningspunkt, men omgivet af en voksende skare af sekundære apparater som smarthpones og tablets.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen