Berlingske Business

PC-salget faldt op til jul

PC-salget faldt op til jul - 1
Der er grund til bekymring i computerbranchen. Salget går ned. Foto: Pichi Chuang, Reuters/Scanpix

For første gang i seks år falder salget af computere på verdensplan.

Selv om årets sidste tre måneder med julen er højsæson for salg af alt, der kan sættes strøm til, er salget af PCer på verdensplan for første gang i seks år faldet i fjerde kvartal.

Helt nye tal fra analysehuset IDC viser, at der i oktober-december blev solgt 0,4 procent færre computere i forhold til for et år siden. Julen giver normalt et langt større salg end resten af året, men alene i USA er PC-salget i julekvartalet gået 3,5 procent tilbage.

Hurtigere end ventet

IDC selv er forundret over, hvor hurtigt den økonomiske tilbagegang er slået igennem - også fordi de små og prisbillige mini-PCer har været storsællerter i de seneste måneder.

Ikke siden andet kvartal af 2002 har der været tilbagegang på PC-markedet.

Salget af bærbare PCer, som de første ni måneder af 2008 er vokset med 40 procent, dykkede i fjerde kvartal til blot 20 procents fremgang. Samtidig mindskes salget af stationære PCer, som for flere år siden blev overhalet af de langt mere mobile og transportvenlige bærbare.

Også mobilproducenter får det hårdt

Stort set alle de store mobilproducenter meldte inden jul ud, at de forventer et skarpt fald i salget af mobiltelefoner i 2009 for første gang i otte år.

IDC regner med, at PC-salget vil falde indtil 2010, og mener ikke, at PC-branchen kan gøre meget for at fremme det.

Hewlett-Packard (HP) er fortsat verdens største PC-fabrikant med en fremgang i fjerde kvartal på 3,1 procent. Dell er trods tilbagegang på 6,3 procent stadig nummer to, taiwanesiske Acer besætter tredjepladsen med en fremgang på hele 25,3 procent (trukket af mini-PCerne), kinesiske Lenovo nummer fire trods tilbagegang på 4,8 procent og Toshiba nummer fem med en fremgang på 20,2 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen