Berlingske Business

Pas på - levende fodgængerfelt forude!

pix-3D-fodgængerfelt
Hvad?!? Fodgængerfeltet svæver tilsyneladende, men det er optisk bedrag, for det er malet på vejen for at skærpe bilisternes opmærksomhed. Foto: Vegmalun GIH/YouTube

Teknologisk nytænkning af det gode, gamle, zebrastribede fodgængerfelt skal skabe større sikkerhed i trafikken.

Intelligente fodgængerovergange er ikke bare et spørgsmål om, at lyset skifter, når der faktisk er nogen, der gerne vil krydse vejen. Et firma har nu udtænkt en fodgængerovergang, som faktisk forsvinder, når der ikke er »kunder«, og på næsten magisk vis dukker op, når der er behov for den.

I oktober blev den såkaldt smarte fodgængerovergang installeret i en gade i den britiske hovedstad, London, som led i den bølge af nyskabelser, som skal være med til at skabe den smarte by, hvor trafikken glider uden problemer og uden ulykker.

Midt på den tilsyneladende tomme gade dukker af intetheden pludselig et fodgængerfelt op, så snart der er fodgængere, som ønsker at krydse vejen. Lige så snart de er ovre og væk, forsvinder feltet igen.

Det er London-firmaet Umbrellium, som står bag designet af »Starling Crossing«, som den interaktive fodgængerovergang er blevet døbt - et område, hvor de færreste nok havde overvejet, at fornyelse er mulig.

Nu er det der ... ikke!

Magien består af to kameraer, som er stillet op i hver sin ende af vejen. De er programmeret til at tage 25 billeder i sekundet. Derved kan computere skelne mellem fodgængere, cyklister og biler og aktivere det 23 gange 7,5 meter brede felt af LED-lys, som er lagt ned i vejen.

Og når der så er »kunder«, dukker ikke alene selve fodgængerfeltet men også stopstregmarkeringer for biler og cyklister op på jorden. Hvis dårligt gående eller ældre skal over, holder fodgængerfeltet selv øje med dem og sikrer, at det forbliver synligt i længere tid end ellers. Og når alle er kommet sikkert over, forsvinder såvel fodgængerfelt som stopstreger, og trafikken kan fortsætte som hidtil.

Det er sågar muligt at få feltet til at skifte farve til rødt for at advare både fodgængere og andre trafikanter om at være særligt opmærksomme.

Det interaktive fodgængerfelt er imidlertid nu helt forsvundet igen. Tilladelsen til at afprøve det var nemlig kun givet for en enkelt måned, men tilbagemeldingerne har været positive.

Fodgængerne svæver over asfalten

En anden mulig fornyelse af det klassiske, zebrastribede fodgængerfelt, som blev opfundet i England i 1940erne, skal hentes i Island. Her har det lokale specialistfirma Vegmalun GIH sammen med de islandske myndigheder udnyttet den optiske illusion ved  i Isafjorður at tegne et fodgængerfelt, som på afstand ser ud, som om det er i 3D, og hvor de hvide striber svæver over vejbanen og kaster skygge på asfalten.

Det narrer bilisterne, som nærmer sig, til at tro, at der er en fysisk barriere forude, og så sætter de farten ned.

I virkeligheden er fodgængerfeltet malet på selve asfalten og er lige så fladt som et normalt fodgængerfelt. Det ser bare anderledes ud.

Ideen kommer faktisk fra et tilsvarende projekt i New Delhi i Indien, hvor den var været så succesfuld, at der nu kommer mange flere 3D-fodgængerovergange. Det har nemlig øget trafiksikkerheden betydeligt i millionbyen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen