Berlingske Business

Overblik over hjemmearbejdspladsen

Titlen er dækkende, for det er ikke blot teknologi og indretning, men alle vinkler på hjemmearbejde, forfatteren dækker

på 80 sider.



Naturligvigs kan Pia Lykke heller ikke komme i dybden på den plads, men værket giver et glimrende

overblik og nok information til at træffe en del beslutninger.



Men mindst lige så vigtigt er det, at bogen giver

links til meget af den grundige research, der ligger til grundlag for værket. På den måde indgår "Hjemmearbejdspladsen"

i et udmærket samspil med de mange websites, der indeholder specialinformationen. Læseren får præ-senteret

mulighederne og faldgruberne, og kan via henvisningerne komme direkte til lovgivning og kildetekster, når det skønnes

nødvendigt.

Indholdet

"Hjemmearbejdspladsen" består af 14 kapitler og et stikordsregister.



Bogens

første kapitel behandler fordele og ulemper ved hjemmearbejdspladsen i bred forstand. Det vil sige lige fra de psykiske- og

familiemæssige sammenhænge til effektivitet og motivation. Andet kapitel, Aftale mellem arbejdsgiver og medarbejder, er

helliget de juridiske forhold omkring hjemmearbejdspladsen. Arbejdsmiljø i hjemmet behandler både lovgivning og gode

råd til indretning. Hjemme-pc-ordningenrne belyses i kapitel fire, mens kapitel fem giver gode råde om indkøb af

udstyr og dets indstilling. Kapitel seks går på selve pc''ens indretning. I syvende kapitel belyses det interessante forsikringsmæssige

grænseland, hvor man skal tænke sig godt om.

Sikkerhed

Sikkerhed og datasikkerhed bliver viet to kapitler, men

netop dette punkt er under dynamisk ændring, så teksten hurtigt for-ældes. Men det råder henvisningerne til

sikkerhedsmæssige websites bod på. Kapitel 11 giver gode råd om at starte for sig selv, mens kapitel 12 mere overordnet beskriver

begrebet frie agenter, som er en tendens, hvor man arbejder sammen i netværk og tilknytningen til en fast arbejdsgiver bliver

mindre udtalt. Det bringer bogen over i en beskrivelse af, hvordan man kan arbejde i netværk og udnytte mulighederne. Kapitel

14 beskriver planlægning af arbejdsdagen og alle de faldgruber, der findes med overspringshandlinger. Kapitlerne 15 og 16 tager

sig af den bureaukratiske side af sagen med regnskab, bogføring, told og skat.



Rækkefølgen af kapitlerne

er ikke altid lige logisk, men det er uden støre betydning.

Nyttig

"Hjemmearbejde" er absolut nyttig både

som opsalgsværk og som læsning fra ende til anden for både arbejdsgiveren og den medarbejder, som overvejer hjemmearbejdsplads

selv, eller at stifte egen lille virksomhed i hjemmet. Vinklen og sympatien hælder dog lidt til arbejdstagerens side. Det sker til

trods for, at indfølingen i problematikken er nærværende og afspejler forfatterens eget engagement med at indrette

sin egen virksomhed med hjemmearbejdsplads.



"Hjemmearbejdspladsen" er udgivet af forlaget Libris og koster 59 kr. Den fås

på www.libris.dk eller hos almindelige boghandlere eller store pc-forhandlere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen