Berlingske Business
17:42

Opturen er slut for Telia

pix-Morten Bentzen
Telia i Danmark har de seneste tre år oplevet konstant flere kunder i butikken, som Morten Bentzen siden oktober 2015 har stået i spidsen for. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Foto:

4.000 mobilkunder har forladt Danmarks tredjestørste teleselskab, som også har det laveste driftsresultat i mere end tre år.

For første gang i mere end tre år mister Telia kunder i Danmark, hvor landets tredjestørste teleselskab også går tilbage på både omsætning og indtjening.

Telia har i 1. kvartal mistet 4.000 mobilkudner og har nu 1.640.000, som samtidig forbruger langt mindre om måneden, end de har gjort i de seneste tre år, nemlig nu blot 119 kroner, hvor gennemsnitsforbruget i 2015 lå på omkring 125 kroner. Telia har ellers været den store vinder i de seneste års hårde og opslidende mobilkrig, hvor kunderne er rullet ind i en lind strøm.

Telias omsætning er gået tilbage til 1.397 millioner svenske kroner (den svensk-finske koncern afregner i svenske kroner) mod 1.422 millioner i samme periode sidste år, og driftsresultatet (EBITDA) er rekordlavt, nemlig helt nede på 112 millioner svenske kroner, hvor det for et år siden lå på 140 millioner. Indtjeningsmargenen er nu nede på 8,0 procent - også det laveste i over tre år.

Konkurrence på flere fronter

Telia har også mistet 4.000 fastnetkunder i januar-marts, sådan som alle teleselskaber siger farvel til deres fastnetkunder. Det er samme afgangsrate som de foregående kvartaler. Desuden har 1.000 bredbåndskunder valgt at få internetforbindelsen fra andre leverandører, så Telia nu har 134.000 bredbåndskunder. Til gengæld har 1.000 flere valgt at få TV via Telia, der nu har 29.000 TV-kunder.

Telia er den første af de fire store, der aflægger regnskab for det kvartal, hvor TDC skiftede strategi, og hvor Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge startede mobilselskabet Plenti, som giver ubegrænset data og digital adgang til bøger, blade og aviser samt fysisk adgang til Tivoli. Endelig har bredbåndsleverandøren Hiper også spillet med på banen et helt kvartal.

Svensk-finskejede Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, er tredjestørste teleselskab i Danmark efter TDC og Telenor men hører - som norskejede Telenor - til blandt verdens ti største mobilselskaber. Men Telia-koncernen har for nylig valgt at trække sig ud af syv lande i Eurasien oven på en omfattende bestikkelsessag. Telia har været i Danmark siden 1995.

Dyr, aflyst fusion

Lige før nytårsaften købte Telia de sidste 50 procent af landbrugsgrovvarekoncernens mobilselskab, DLG Tele, og dermed alle 220.000 kunder og hele omsætningen. Kunderne var dog allerede på Telias mobilnet. DLG Tele fortsætter som selskab under Telia-hatten.

Telia og Telenor har fælles mobilnet i Danmark, selv om de måtte aflyse fusionen af de to selskaber på grund af EU-modstand - hvilket kostede Telia en nedskrivning af værdien af sit danske selskab med 1,5 milliarder kroner i januar og en efterfølgende fyringsrunde, hvor 43 medarbejdere blev sagt op.

Telia og Telenor konkurrerer massivt med TDC om at levere den bedste dækning på især 4G-forbindelser, som har høje datahastigheder og derfor reelt kan bruges som erstatning for en fast internetforbindelse. Nye teknologier med såkaldt »wifi-calling«, hvor hjemmets trådløse router fungerer som ekstra mobilmast, så telefonerne kobler sig på det trådløse net og dermed får langt bedre indendørs dækning, står til at blive udbredt i Danmark i år.

»3« kommer med regnskab torsdag, den 21. april, Telenor fremlægger sine resultater 27. april, og TDC runder af 4. maj.

 

 

(Opdateres)

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen