Berlingske Business

Optimistisk Sony-topchef ser lyst på fremtiden

pix-Kazuo Hirai
Der er større smil om munden på Sonys topchef, Kazuo Hirai, end tidligere, efter at koncernen nu har fået styr på sin økonomi og kan koncentrere sig om at være kreativ. Foto: Rainier Jensen, EPA/Scanpix Foto:

Den japanske elektronikgigant har endnu igen fået overskud i både pengekasse og energi og vil nu for alvor markere sig som den førende fornyer af elektronikbranchen.

BERLIN: En sjældent optimistisk topchef for den japanske elektronikgigant Sony skød efterårets mange lanceringer af nye produkter ind på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin torsdag eftermiddag.

»Trods øjeblikke, hvor Sonys fremtid har set lidt usikker ud, har vi bevaret troen, og vi oplever lige nu en imponerende vækst for Sony i Europa. Den større finansielle stabilitet, som Sony har opnået, sikrer væksten, men vi skal søge efter at kunne »wow«e dig i fremtiden. Vi ved, at der er mange tilbud at vælge imellem. Vi vil være det foretrukne!« slog Kazuo Hirai fast med eftertryk på Sonys pressepræsentation.

Endelig er det vendt

Han har de seneste år stået i spidsen for en omfattende oprydning i den enorme koncern, der både driver filmselskab, musikforlag og en kæmpe elektronikforretning - men med dybrøde tal på bundlinien i flere år, indtil det endelig før sommerferien lykkedes at få vendt koncernen og sikret et godt overskud, blandt andet ved at udnytte styrkerne i de enkelte divisioner, når der skal laves nye produkter, som alle kan bidrage til.

Oprydningen kostede sidste år frasalget af hele Sonys PC-division med Vaio-mærket som det mest kendte, og Sonys mobilforretning, Sony Mobile, som Sony købte sin svenske partner Ericsson ud af i 2011, har af topchefen fået godt halvandet år til at blive en overskudsforretning.

»Det er min faste overbevisning, at vi vil blive ved med at fastholde innovationen inden for forbrugerelektronikken,« sagde Kazuo Hirai med et smil, inden han selv tog sig af at præsentere en række af Sonys nyskabelser til efterårskollektionen.

Walkmanen lever stadig

Den omfatter blandt andet en helt ny Walkman og et helt nyt sæt trådløse hovedtelefoner med såkaldt hifi-lyd, altså lydgengivelse i ekstra god kvalitet, samt Sonys nye VR-briller til Playstation 4, så man kan forsvinde ind i den virtuelle virkelighed (på engelsk »virtual reality« eller VR) og dermed gå rundt i de spil, som man spiller.

Kazuo Hirai glædede sig også over, at koncernen nu har overskud til at kunne lade medarbejderne komme med de gode ideer, der senere skal udvikle sig til nye produkter.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen