Berlingske Business

Onlinesalget steg med 18 procent på Black Friday

pix-Black Friday
Der blev shoppet igennem mange steder i fredags, men især nethandelen er skudt i vejret, og så er den store nethandelsdag - Cyber Monday - endnu ikke gjort op. Foto: Timothy A. Clary, AFP/Scanpix Foto:

USA venter at sætte ny salgsrekord på nettet på årets helt store førjulegaveindkøbsweekend.

Salget af førjulegaver på nettet steg med næsten 18 procent i USA på Black Friday i fredags. Oveni kommer så et forventet ekstrasalg på 6,6 milliarder dollars ved den store nethandelsdag Cyber Monday i går, som vil gøre dagen til den største onlinesalgsdag i historien.

Amerikanerne købte for 7,9 milliarder dollars på Black Friday og dagen op til, Thanksgiving, viser tal fra Adobe Analytics, som måler, hvor meget de 100 største, amerikanske netbutikker sælger. Det er 17,9 procent mere end i 2016, og med udsigten til et internetsalg mandag på ekstra 6,6 milliarder dollars er der lagt en god bund for julehandelen.

Elektronik - og våben - var populære

Tal for salget i de almindelige, fysiske butikker foreligger ikke, men mange traditionelle forretninger har ifølge nyhedsbureauet Reuters rustet op på nettet op til de store handelsdale i forventningen om et mindre salg i butikkerne. Mange har da også registreret færre biler på parkeringspladserne og folk, der gik tomhændede ud af butikkerne. Til gengæld sikrede ordentligt vejr over det meste af USA, at folk drog af sted på indkøb.

Navnlig elektronik som fladskærmsfjernsyn, bærbare PCer, trådløse hovedtelefoner, spillekonsoller som Playstation 4 og legetøj var i høj kurs, fordi disse varer var sat mest ned. Men også trådløst betjente termostater og tilsvarende til det smarte hjem samt sportstøj og nedsatte skønhedsprodukter var populære. Modekæden Macy's havde allerede klokken 7 fredag morgen solgt 200.000 frakker, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Også våbensalget ser dog ud til at være skudt i vejret. Fredag den 24. november satte ny rekord i antallet af såkaldte baggrundscheck, som blev foretaget hos det amerikanske forbundspoliti, FBI. FBI rapporterer 203.000 baggrundscheck i forbindelse med våbensalg, skriver CNN. Sidste års rekord på 186.000 er dermed slået.

BM Indland

Mange købte ind over mobiltelefonen

En høj forbrugertillid og en snart rekordlav arbejdsløshed i USA har været med til at sikre en god handelsweekend.

Omkring 40 procent af onlinesalget på selve Black Friday skete i år fra mobiltelefoner, viser tal fra marketingsfirmaet Criteo. Sidste år var det 29 procent.

Herhjemme anslår Impact, der administrerer dansk e-handel for 1,5 milliarder kroner, at omsætningen hos deres kunder steg med 34 procent på Black Friday, som er et amerikansk fænomen, der de seneste fem år har vokset sig stort i også Danmark. Mellem midnat og klokken 01 samt mellem klokken 9 og 11 blev der på nogle af de største netbutikker omsat for op til 40.000 kroner i minuttet.

Også her var det især elektronik og tøj, der var populære i den digitale indkøbskurv.

pix-Sort fredag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen