Berlingske Business

Online-gigant på ret kurs

Scandinavia Online (SOL) entrerede det danske online-marked i 1997 og har siden kørt med gigantiske tab.


Selskabet har

formentligt brændt et par hundrede mio. kr. af, uden at nå en væsentlig omsætning - altså en typisk

dotcom-virksomhed. Men det er lykkedes at blive store målt på antallet af brugere af onlinetjenesterne. SOL er således

i dag den næstmest besøgte hjemmeside i Danmark. I december sidste år blev internetselskabet solgt til forlaget

Eniro, og de nye ejerforhold åbner for strategiske muligheder og selskabet skal nu til at høste gevinsterne af de store

investeringer.


- I år kommer vi for første gang i Danmark til at bidrage med en positiv pengestrøm til koncernen.

Efter sammenlægningen med Eniro sparer vi penge på blandt andet administration og husleje og har fået adgang til

en stor stab af sælgere, som i forvejen arbejder med salg til Eniros opslagsværker, siger Thomas Gudbjerg, adm. direktør

for Scandinavia Online (SOL).



En portal

SOL var indtil december sidste år en international børsnoteret internetvirksomhed.

Virksomheden blev overtaget af forlaget Eniro, der blandt andet udgiver lokalvejviserne Mostrup og Contakt. Nu er selskabet fusioneret

ind i Eniro og er nu forlagets internafdeling.


Indtil for et halvt år siden en traditionel portal på internet med søgefunktioner,

nyttetjenester som eksempelvis en boligguide og en jobguide samt en masse underholdningstjenester. Nu er den primære opgave at

integrere og generere trafik til Eniros øvrige onlinetjenester som www.contakt.dk, www. mostrup.dk. De er konkurrenter til

TDC-ejede www.degulesider.dk og www.krak.dk. Det vil sige online-tjenester, hvor man kan finde telefonnumre, adresser og kort.


Ifølge

Thomas Gudbjerg vinder Eniros online-tjenester nu markedsandele i forhold til konkurrenterne, og det skyldes ikke mindst trafikken

fra www.sol.dk.



Synergieffekter

Eniros køb af SOL er et eksempel på en traditionel virksomhed, som køber en

tidligere dot-com virksomhed og opnår synergieffekter. Sælgerne af annoncerne til de fysiske opslagsværker laver

samtidig mersalg på annoncer til online. Og det tidligere SOL genererer mertrafik til Eniros øvrige onlinetjenester,

som havde få brugere. Derudover vil SOL-organisationen fortsat udvikle nye tjenester.


- Vi var tidligere en dotcom-virksomhed,

men er nu en del af en traditionel virksomhed og skal understøtte dens forretninger. Det vil over tid smitte af på indholdet

på www.sol.dk, hvor der skal være mindre underholdning, mens B2B-delen skal udvikles, siger Gudbjerg.


Han har arbejdet

i SOL siden 1998 og begyndte i koncernens norske kontorer. I 2001 blev han udnævnt til administrerende direktør i Danmark. Ved

udnævnelsen var der ansat cirka 60 medarbejder på det danske kontor, i dag er antallet skåret ned til 23.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen