Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Onde vira er nu en milliardforretning

Virus
Når først en hacker har skabt uorden i en computer, er man prisgivet hackeren til at få bragt orden i kodningen igen. (Foto: Scanpix)

I en af syv e-mails lurer virus, der koder alle ens filer på computer eller mobiltelefon og kræver løsesum for at åbne dem igen, og aldrig har det været lettere at få lavet sin egen, personlige virus. Samtidig giver et kæmpe efterslæb i det danske uddannelsessystem mangel på cyberspecialister, der kan neutralisere hackerne.

Risikoen for at blive ramt af en alvorlig computervirus, som koder alle ens vigtige filer og kræver løsesum for at låse dem op igen, har aldrig været større, og nu kan enhver indtaste nogle oplysninger i et skema på nettet og lave sin egen målrettede virus. Samtidig mangler Danmark i den grad folk, der kan blive eksperter i at holde hackerne ude.

»En ud af syv e-mails indeholder en form for ransomware (computervirus, som kræver løsesum, red.), og hver eneste virus er forskellig fra de tidligere, så den undgår at blive fanget i kontrolfunktioner. Der er ingen geografisk forskel, og hackerne går ikke efter nogen bestemt. Det handler om at ramme så mange computere som muligt, så en lille del af dem faktisk betaler. De går dog mere og mere efter virksomheder, og de fleste e-mails udgiver sig for at være regninger eller CVer. Ransomware handler om penge. Jo mere folk er villige til at betale for deres oplysninger, jo mere tiltrækkes kriminelle. I dag er den slags en milliardforretning – i dollar,« siger Bogdan Botezatu, ledende trussels­analytiker hos IT-sikkerhedsfirmaet Bitdefender, som på verdensplan har 500 millioner brugere – heriblandt det offentlige Danmark – til Berlingske.

pix-Hacker

Flere danske kommuner, styrelser og virksomheder har det seneste år oplevet løsesumskravene. En udenlandsk politi­enhed har også prøvet ikke at kunne retforfølge folk, fordi politiets bevismateriale var låst. Og der er fortsat kun én måde at få sine dyrebare dokumenter, billeder, musik og film tilbage på: Fra en sikkerhedskopi.

Virus med support – eller gør-det-selv

»Hackerne holder faktisk ord. Hvis man betaler, får man nøglen til at få sine filer tilbage. Ellers ville brugerne jo miste troen og nægte at betale straks. Men indimellem er de små spillere dumme, laver fejl og bliver arresteret, og så kan man jo ikke få nøglen, selv om man betaler,« siger Bogdan Botezatu.

Især Rusland er ophavsland til de mange små computerprogrammer med en ond hensigt, men Kina vinder hurtigt ind.

»Software til at skabe virus med sælges for mellem 100 og 10.000 dollars. Nogle tilbyder teknisk support og opdateringer hver time, så antivirusprogrammerne ikke opdager dem. Nu kan man taste oplysninger ind i en formular på nettet og få sin egen, målrettede virus. Disse værktøjer er med vished programmeret i Østeuropa men er for globale kunder. Det er en global forretning,« siger Bogdan Botezatu, der selv anser det for »et spørgsmål om tid, før jeg selv bliver ramt« og derfor laver regelmæssige sikkerhedskopier af sine data og printer alle sine fotos ud og sætter dem i album for at være sikker på at have dem.

Antivirusfirmaer som Bitdefender »vaccinerer« de computere og telefoner, som de beskytter, så de snyder de løsesumsvira, der kommer forbi ved at fortælle, at PCen eller telefonen allerede er inficeret, hvorfor den nye virus iler videre.

pix-PostNord

Uddanner på eget cyberakademi

Revisions- og konsulenthuset Deloitte kortlagde for nylig for Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvordan Danmark har en kæmpe mangel på cyberspecialister. Uddannelsesstederne fokuserer på at forebygge cyberangreb, mens stort set ingen underviser i, hvordan man styrer, opdager og reagerer på truslerne eller pågribelsen af de cyberkriminelle.

»Der er et enormt behov for helst dybe kompetencer. Det er ikke nok som virksomhed at google sig til et sikkerhedprodukt og købe det. Man skal forstå truslens natur, og hvordan man beskytter sig mod det. Danmark halter efter. Vi kan ikke finde de folk, og det kan vores kunder heller ikke. Så vi er også nødt til at sige nej til opgaver, selv om vi gerne ville hjælpe virksomhederne med at løse dem,« fortæller Kim Schlyter, partner og cyberekspert hos Deloitte.

pix-Låst ude

Deloitte har derfor oprettet sit eget »cyber­akademi« og poster millioner af kroner i at uddanne de fornødne folk – de næste ti er i kikkerten til næste hold i august.

»Vi tager helt unge folk ind, hentet fra uddannelsesstederne, og træner dem op i at lave godt sikkerhedsarbejde i et-to år for derefter at beholde dem. Vi lukrerer på, at Deloitte på verdensplan har cirka 4.000 cyberspecialister. Konceptet er rent dansk, men vi regner med at overføre det til Norden ret snart. Det danske uddannelsessystem er ikke rigtigt klart til udfordringen nu men arbejder seriøst på at ændre det,« siger Kim Schlyter, som selv har 55 af de omkring 100 cyberspecialister, som han skønner, at der lige nu er i Danmark.

pix-Løsepenge

Oppe mod de sindssygt dygtige

For to år siden begyndte afdelingen med omkring ti mand og omsætter nu i Danmark for cirka 60 millioner kroner.

»Måske 90 procent af alle hackere er amatørhackere. De rigtigt spændende er de sidste procenter, som har ressourcer til at angribe virksomheder og har mål for øje – altså politiske aktører, kriminelle bander m.fl. Det er alvorligt men spændende at arbejde med. Man er oppe mod de mest sindssygt dygtige hackere, og man skal være bedre end dem, kunne identificere og fange dem. Det er lidt kulørt, og det trækker,« siger Kim Schlyter, hvis første hold på »cyberakademiet« startede for et års tid siden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen