Berlingske Business

Omstridt digital ophavsret får grønt lys i EU-Parlamentet

295381787.jpg
»Det er godt, for så kan forhandlingerne begynde. Det giver håb om, at vi kan få en lovgivning for copyright inden for en overskuelig tid,« siger Margrethe Vestager, som er EU's konkurrencekommissær, i Strasbourg.

Kritikere har advaret om udspil til ophavsret på internettet. Den kan ødelægge internettet, hævder de.

EU-Parlamentet har onsdag stemt om og vedtaget en fælles holdning til en ny digital ophavsret på internettet.

Et pænt flertal var enige om et kompromis, der indeholder en række ændringer af udspillet, som vil sikre betaling fra store it-virksomheder som YouTube til kunstnere.

Reformen har som mål at sikre, at de, som står bag eksempelvis musik og videoer, der er beskyttet af ophavsretten, får betaling for delte værker.

Emnet har været debatteret voldsomt i Europa-Parlamentet.

Direktivet om ophavsret har splittet de politiske grupper. Tidligere på sommeren måtte man opgive at nå til enighed, og spørgsmålet blev udsat.

»Det er godt, for så kan forhandlingerne begynde. Det giver håb om, at vi kan få en lovgivning for copyright inden for en overskuelig tid,« siger Margrethe Vestager, som er EU's konkurrencekommissær, i Strasbourg.

I it-branchen har vægtige stemmer og aktivister kritiseret og advaret om den reform, som EU-Kommissionen har fremlagt udspillet til.

Parlamentets kompromis lægger op til, at it-giganter skal betale, hvis de bruger kunstneres og journalisters arbejde.

Det er it-giganter som YouTube, Facebook og Google, der skal have pengepungen frem i fremtiden, hvis parlamentet får sin vilje. Først skal der dog forhandles med EU-landene.

Derimod er mindre platforme på internettet ikke omfattet af direktivet, skriver EU-Parlamentet efter afstemningen. 438 stemte for, og 226 stemte imod.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen