Berlingske Business
11:49Europæisk PMI-indeks falder mere end ventet

Omstridt dataaftale skal stå sin første tillidsprøve

pix-Věra Jourová
EUs justitskommissær, Věra Jourová, skal have klare svar fra sin amerikanske modpol, når de sammen evaluerer det første år med den nye - og for amerikanerne altafgørende - dataudvekslingsaftale, som skal beskytte europæeres personlige data, lagret på servere, der står i USA. Arkivfoto: François Lenoir, Reuters/Scanpix Foto:

Den aftale om beskyttelse af europæeres data, som USA og EU under pres indgik for et år siden, er til eksamen - og EU kræver klare svar fra amerikanerne, for der kører allerede to sager i Europa for at få aftalen efterprøvet.

Sandhedens time er kommet for den dataudvekslingsaftale, som EU og USA under stort pres indgik for halvandet år siden, og som nu for første gang er blevet set efter i sømmene for at finde ud af, om den beskytter europæiske data lagret i USA effektivt nok eller skal strammes yderligere op.

EUs justitskommissær Věra Jourová og hendes amerikanske modpart, handelsminister Wilbur Ross, har sammen med en hær af embedsmænd de seneste to dage siddet sammen for at vurdere aftalen, »Privacy Shield« (Privatlivsbeskyttelsesskjold), som er grundlaget for overførsel af data for milliarder af dollars. Hvad de er nået frem til, vil dog først komme frem til oktober, hvor EU-Kommissionen fremlægger sin rapport. Det er EU, der er drivkraft i aftalen, som USA gerne havde været fri for.

Snowden-afsløringer blev afgørende

Aftalen blev indgået, lige efter at den deadline, som de europæiske datatilsyn havde sat, var udløbet og med truslen om, at der ville falde bøder hurtigt og effektivt, hvis ikke de to parter nåede til enighed om noget brugbart.

Forinden havde EU-Domstolen, der er EUs øverste, juridiske myndighed, i 2015 nemlig grundskudt den 15 år tidligere indgåede aftale, kaldet »Safe Harbour«, som utilstrækkelig. Den sikrede slet ikke godt nok europæeres data, som blev gemt og opbevaret på servere, der fysisk stod i USA, fastslog domstolen.

USA er nemlig ikke et datasikkert land, fordi databeskyttelsen dér - som de mange afsløringer via den tidligere efterretningsansatte Edward Snowden af amerikansk masseovervågning tydeligt har vist - ikke lever op til samme krav og standarder som i Europa. Derfor skal amerikanske virksomheder og andre med kontorer i USA indvillige i at følge de skrappere, europæiske databeskyttelsesregler ved at underskrive »Safe Harbour«-aftalen. Da den blev kendt ugyldig, blev det dermed ulovligt for f.eks. Google og Facebook at sende europæeres data til servere i USA - et grundstød mod deres forretning.

Derfor fik både amerikanerne og EU travlt, mens datatilsynene åndede dem i nakken.

IROBOT-STRATEGY/

Hvor mange gange har USA krævet oplysninger udleveret?

Den nye aftale, »Privacy Shield«, har strammet kontrollen med overførslen af data, som ikke kun berører teknologigiganterne men også mange virksomheder, der f.eks. bruger bogførings- eller personalestyringssoftware, der kører fra servere i USA. Aftalen indførte bedre muligheder for, at europæere kan kontrollere forholdene i USA, og en større oplysningspligt, når amerikanske myndigheder kræver data udleveret. Desuden blev der indført en særlig ombudsmandspost på privatlivsområdet, hvor europæere kan klage over amerikansk spionage. Amerikanerne har imidlertid endnu ikke udpeget nogen til at beklæde posten, hvilket justitskommissæren vil tage op.

»Spørgsmålet til en million dollars er, hvor mange anmodninger om udlevering af folks data virksomhederne har fået fra amerikanske myndigheder,« siger Věra Jourová, som forventer at få et ordentlig svar fra USA, da det er en del af oplysningspligten i aftalen.

Belært af den tidligere aftale og de europæiske datatilsyns manglende klapsalver over den nye skal »Privacy Shield« gåes efter i sømmene en gang om året, første gang i dette efterår.

»Min forventning er, at vi vil nå frem til, at »Privacy Shield« fungerer, men at vi også vil nå frem til, at der er plads til forbedringer,« sagde Věra Jourová til nyhedsbureauet Reuters forud for de to dages granskning.

pix-Søren Pape

To sager ved domstolene i Europa udfordrer ny aftale

Omkring 2.400 virksomheder - heriblandt Google, Facebook og Microsoft - udnytter mulighederne i aftalen.

»Stort set enhver transaktion i de transatlantiske handelsforhold, som er i størrelsesordenen billioner af euro, fra flytning af tjenester og penge til flytning af varer og mennesker, afhænger tungt af overførslen af data mellem EU og USA,« siger Thomas Boue, generaldirektør for den europæiske del af brancheforeningen BSA, som repræsenterer de store IT- og softwareselskaber.

Der er allerede to verserende sager ved europæiske domstole med anklager om, at den nye aftale ikke sikrer tilstrækkelig beskyttelse af privatlivets fred for europæeres data, og de europæiske datatilsyn har også luftet kritik af aftalen, allerede da den blev indgået.

EU-Domstolen greb ind som følge af en sag, som en østriger havde anlagt mod Facebook, fordi Facebook havde overført hans personlige data til servere i USA.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen