Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Omsætning på 434 mia. kr. er slet ikke godt nok for Google

pix-Google-krus
Internetgiganten Google øger overskuddet men skuffer alligevel for femte gang i træk. Arkivfoto: Mark Blinch, Reuters/Scanpix Foto:

Google skuffer for femte gang i træk: Internetgiganten tjener godt nok flere penge, men annoncepriserne falder, og nu generer også den stigende dollarkurs.

Dagene er ikke længere så glade hos internetgiganten Google, hvis annonceindtægter - den vigtigste pengekilde - er under pres, og hvis overskud for femte kvartal i træk ikke levede op til forventningerne.

Google omsatte i oktober-december for 15 procent mere end for et år siden, nemlig for 18,10 milliarder dollars mod 15,71 milliarder op til julen 2013. Det var mindre end forventet. Overskuddet voksede fra 3,38 milliarder dollars til 4,76 milliarder, men det smittede ikke af på aktiekursen, som stort set ikke rørte sig.

Google-aktien er faldet ni procent i værdi på de seneste 12 måneder.

Annonceindtægter under pres

Google har om nogen aktiviteter i gang på alle tænkelige områder for at udvide forretningen og kæde sine mange tjenester sammen med det formål at kende det enkelte menneske og dets vaner langt bedre. Dermed kan giganten nemlig i yderst detaljeret grad målrette de annoncer, som er den altafgørende indtægtskilde for Google.

Men netop annonceindtægterne er under pres. Flere og flere tilgår Internet fra en smartphonetelefon eller en tavle-PC, og her er annoncepriserne typisk lavere, end når en bruger sidder ved sin PC, der giver langt flere anvendelsesmuligheder. Det er samme problem, som verdens største sociale netværk, Facebook, har kæmpet med i flere år og først nu fået styr på, så der igen kommer penge i kassen.

Og netop Facebook er en voksende udfordrer for Google. Facebooks mobilannoncer fordobledes i 2014 i forhold til 2013, viste Facebooks regnskab tidligere på ugen.

Googles annoncepriser er da også i gennemsnit faldet med tre procent på et år, selv om 14 procent flere har klikket på de annoncer, som vises. Det er 13. kvartal i træk, at gennemsnitsprisen falder sammenholdt med året før. Og igen er det langt færre, der klikker på annoncerne, end man havde forventet.

Dyr dollar rammer hårdt

Oven i kommer så problemerne for Google med den stigende dollarkurs.

»Forretningen går langsommere. Kerneforretningen går langsommere. Og det vil på papiret komme til at se endnu værre ud, eftersom dollaren styrkes. Samtidig er vi ikke dér, hvor indtjeningen fra mobilsiden forbedres. Tesen er, at landskabet ændrer sig, og at Google ikke følger med. Jeg tror ikke, at det vil vise sig at blive sandt, men de har ikke formået at holde tanken ude,« siger analytiker Colin Gillis fra BGC Partners til nyhedsbureauet Reuters.

Google har i julekvartalet fået 2.000 flere ansatte og beskæftiger nu 53.600 mand. Mange af de flere folk arbejder med de nye områder, som Google har kastet sig over, f.eks. førerløse biler, droner og udstyr til hjemmet - alt sammen noget, der på en eller anden måde kan kobles sammen med Googles øvrige tjenester og med f.eks. mobilstyresystemet Android, der i efteråret - som er seneste nye målinger - lå på 83 procent af alle de smartphonetelefoner, som blev leveret i verden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen