Berlingske Business
17:53Tak for i dag

OL-atlet får kæmpe regning for at spille Pokémon Go

pix-Uchimura
Pokémon Go-landeplagen er blevet et dyrt bekendtskab for den japanske guldmedaljevinder Kohei Uchimura. Han har fået en ekstraregning på mobildata på 33.000 kroner under sit ophold i Rio de Janeiro op til OL. Foto: Dylan Martinez, Reuters/Scanpix Foto:

Den nye verdensplage på mobiltelefonerne har bredt sig til Sydamerika lige op til åbningen af OL - men det er dyrt at bruge data, når man ikke er hjemme.

Ikke kun sportsfolk, mediefolk og almindeligt sportsinteresserede vælter i disse dage ind i Brasiliens næststørste by, Rio de Janeiro, og omegn. Verdensplagen Pokémon Go er samtidig nået at gå i luften i Mellem- og Sydamerika lige op til åbningen af De Olympiske Lege og har allerede skabt problemer.

NINTENDO-POKEMON/JAPAN

Pokémon Go er et mobilspil, som går ud på at finde og fange små monstre. Det sker ved at udnytte telefonens GPS og kamera, så man i spillet kan finde figurer, der befinder sig i nærheden af én selv. Ifølge analysefirmaet App Annie er Pokémon Go blevet hentet over 100 millioner gange i de 35 lande, heriblandt Danmark, hvor det er blevet lanceret.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Pokémon
Ved at bruge mobiltelefonens kamera og indbyggede GPS kan Pokémon Go-spillet vise, når der er små monstre i nærheden, som skal fanges. Arkivfoto: Nicolas Maeterlinck, AFP/Belga/Scanpix Foto : NICOLAS MAETERLINCK

Meget dyrt bekendtskab

Det er på vej til at blive det første mobilspil, som runder en indtjening på fire milliarder dollars på et år og dermed banker det svenske »Candy Crush Saga«, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den japanske gymnast Kohei Uchimura har allerede mærket konsekvenserne af sin spilletrang. Han, der vandt guld ved OL i London i 2012 og er regerende verdensmester, har fået en ekstraregning på omkring 33.000 kroner, efter at nogle af hans kollegaer overtalte ham til at hente spillet, da de for en uge siden landede i Brasilien for at træne op til OL.

28BUSBagsiden-John-Hanke-14.jpg

Han troede ikke sine egne øjne, da han opdagede, hvad det havde kostet. Heldigvis for ham indvilligede hans teleselskab i at nedbringe hans regning til et abonnement til 200 kroner om dagen med alle de data, som man kan bruge.

Pokémon Go tog straks verden med storm, da det blev lanceret i begyndelsen af juli. Flere gange blev serverne, der styrer spillet, lagt ned, og siden har det vrimlet med historier, hvor folk i jagten på de mange minimonstre på skærmen glemmer at se sig for i trafikken eller går ind i folks private haver, fordi Pokémon-figurerne tilsyneladende gemmer sig også her. Der har sågar været overfald, hvor mobiltelefoner er blevet stjålet, fordi spillet har ført folk ind i mørke gyder eller farlige nabolag, hvor kriminelle har overfaldet dem. Endelig har der været biluheld, fordi chaufføren lige skulle passe spillet, mens han kørte.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Pokémon forbudt
Mange steder har man forbudt folk at spille Pokémon Go - visse steder mere officielt som her i Volksbank Neuss i Düsseldorf i Tyskland, hvor man er nervøs for databeskyttelsen og privatlivets fred, når kameraet i telefonen står åbent. Arkivfoto: Maja Hitij, EPA/Scanpix Foto : MAJA HITIJ

Virksomheder betaler sig til indirekte reklame

En af dem er japanske Nintendo, som også står bag spillekonsollen Wii og 3DS, og som har oplevet en stigning i interessen for de tidligere Pokémon-spil. Nintendo ejer 32 procent af The Pokémon Company, der har skabt Pokémon Go, og vil til september sende et nyt armbånd på gaden, som vil give melding, når der er en Pokémon-figur i nærheden. Det er både et forsøg på at få solgt noget mere og på at få folk til at holde øjnene på gaden i stedet for på skærmen, når de bevæger sig rundt for at finde flere figurer.

Man kan dog også nu sætte telefonen til at vibrere, når der er ved at være bid.

pokemon

Samtidig er reklamerne på vej ind i spillet ad bagvejen. Udvikleren af spillet, Niantic Labs, fortalte tidligere på ugen, at man forhandler med flere virksomheder om sponsorater lig aftalen med burgerkæden McDonald's i Japan, som har betalt for, at spisestederne er blevet lagt ind som de såkaldte »pokéstops«, hvor man kan hente virtuelle fornødenheder. Dermed bliver spillets bagmænd mindre afhængige af at skulle sælge ekstraydelser i selve spillet.

Selve Pokémon-spillet er 20 år gammelt men udnytter nu den såkaldte virtuelle virkelighed - på engelsk »virtual reality« eller VR -, hvor man lægger et kunstigt skabt lag oven på det, som man selv kan se, så man kan bevæge sig rundt i spillet ved, at sensorer i, i dette tilfælde, telefonen registrerer, i hvilken retning man kikker eller bevæger sig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen