Berlingske Business

Også »3« hæver nu mobilpriserne

pix-»3«
»3« har nu også fjernet det billigste mobilabonnement for at få priserne opad. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

Oister afskaffer det billigste mobilabonnement, og dermed har alle de fire store teleselskaber nu sat priserne op i forsøget på at rette op på ti års mobilpriskrig.

Som det sidste af de fire store teleselskaber i Danmark hæver nu også »3« mobilpriserne.

»3«s lavprisselskab Oister har fjernet sit billigste abonnement til 79 kroner, således at nye kunder nu mindst skal betale 89 kroner for at skifte til selskabet. Til gengæld er der lagt mere i pakken, som nu er vokset fra 12 til 15 timers tale og fra 12 til 15 gigabyte data om måneden. I forvejen har TDC, Telia og Telenor de seneste uger fjernet deres billigste abonnementer.

Alt sammen sker for at forsøge at få økonomien til at hænge bedre sammen oven på mere end ti års udmarvende mobilpriskrig, som har kostet selskaberne milliarder af kroner. Den nye strategi er at fjerne det billigste abonnement og lægge lidt mere i pakken på det næstbilligste for derved at lokke danskerne til at købe opad.

tele

Lidt af en gratis omgang

Størstedelen af de mobilpakker, som tilbydes, er i dag så store, at kun de færreste nogen sinde vil nå at bruge den mængde taletid eller data, som følger med hver måned, hvorfor de umiddelbart tiltrækkende mobilpakker er lidt af en gratis omgang for teleselskaberne men til gengæld skaber tilfredshed hos kunderne, der føler, at de får mere for pengene. Enkelte storforbrugere når da også at bruge abonnementet op på en måned, men det store flertal gør ikke.

Nordens største bank, Nordea, forventer, at »3«s skridt vil kunne ses på TDCs aktiekurs, fordi TDC - som det største selskab i Danmark inden for både mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser - gennem længere tid har kunnet se direkte tilbagegang på sin danske indtjening som følge af mobilkrigen. Hvis det lykkes at hæve priserne, vil økonomien også hos TDC se bedre ud, hvilket typisk vil glæde aktionærerne.

Prisstigningerne vil dog hos ingen af de fire store i første omgang ramme de kunder, som allerede er indenfor i butikken, men kun gælde nye kunder. Næppe mangler tvivler dog på, at teleselskaberne vil gøre en indsats for at overbevise deres nuværende kunder om, at det kan betale sig at skifte væk fra det billigste abonnement og vælge et lidt dyrere med lidt flere tilbud i - ikke alene mere taletid og data men ofte også musiktilbud som Spotify eller Deezer, abonnementer på digitale magasiner, lyd- og e-bogstjenester m.m.

pix-Telia/Telenor

Lige nu ikke stor effekt

Netop fordi det ikke gælder eksisterende kunder, vil det i første omgang have begrænset virkning på indtjeningen hos teleselskaberne, og det står endnu tilbage at se, om det lykkes generelt at hæve det antal kroner, som danske telekunder lægger hos teleselskaberne.

Det var ellers præcis frygten for prisstigninger, som i september fik EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, til at ville nedlægge forbud mod, at Telia og Telenor kunne slå sig sammen i Danmark og skabe et selskab, der på mobilområdet ville være på størrelse med TDC, så hver af selskaberne ville sidde på 41 procent af mobilmarkedet. Telia og Telenor valgte kort inden forbuddet selv at afblæse fusionen, fordi EUs krav til en godkendelse var så skrappe, at  de ikke længere så en forretning i at gå sammen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen