Berlingske Business

OECD: Få nu danskerne til at købe højere nethastigheder

pix-Mobildækning
Dårlig mobildækning, som her hos Poul Hansen i Hjortshøj, fylder stadig langt det meste af debatten, hvor man hellere skulle gøre mere for at få danskerne til at vælge de højere internethastigheder, som de allerede kan få, men som få køber. Arkivfoto: Jens Thaysen, Scanpix Foto:

Langt de fleste danskere kan allerede i dag købe superhurtige internetforbindelser - men meget få gør det, og det er et problem, som politikerne må gøre noget ved i stedet for hele tiden at tale om bedre dækning, mener den danske formand for OECDs komité for digital økonomi.

Selv om omkring 70 procent af danskerne allerede i dag kan få superhurtige internetforbindelser, er det kun yderst få, som faktisk køber dem. Derfor skal regeringen og Folketinget fokusere langt mere på at få gang i efterspørgselen og ikke kun tale om bedre internet- og mobildækning.

Det siger Jørgen Abild Andersen, gennem 21 år direktør for de danske telemyndigheder og de seneste fem år formand for OECDs komité for den digitale økonomi.

Han gav opsangen på Danmarks største konference på teleområdet, Tele 2015, i København tirsdag morgen, hvor store dele af den danske televerden er samlet.

Tal ikke kun om dækningen

»Omkring 70 procent af danskerne kan i dag købe internetforbindelser på 100 megabit i sekundet, men der er kun nogle få procent, der faktisk gør det. Hvis den digitale økonomi rigtigt skal blomstre, skal det ikke blot dreje sig om bredbånds- og mobildækning. Der skal være et attraktivt indhold, som skaber efterspørgselen efter de høje hastigheder. Samtidig kan man ikke forvente at få den digitale økonomi til at blomstre, hvis man ikke kan skabe tillid hos brugerne,« sagde Jørgen Abild Andersen.

Dertil kommer, at folk skal have tilstrækkeligt gode færdigheder i at bruge de mange muligheder, som melder sig, ligesom vægtningen af privatlivets fred skal være stor.

»IT og telekommunikation er årsag til halvdelen af Europas produktivitetsvækst og til en fjerdedel af bruttonationalproduktet. Alle er enige om, at den digitale økonomi er rigtigt vigtig for at håndtere nogle af de store udfordringer, som verden står over for, og den digitale økonomi har vist sig at være en eminent drivkraft for at skabe vækst og nye jobs. App-fænomenet (små mobilprogrammer, red.) er et knaldgodt eksempel på innovation, som samtidig giver vækst og beskæftigelse. EU-Kommissionen vurderer, at denne industri i 2018 vil udgøre 63 milliarder euro og have skabt fem millioner nye jobs,« sagde Jørgen Abild Andersen.

Saml kræfterne hos statsministeren

Han slog fast, at det kan udvikle sig til »et meget alvorligt problem, hvis man ikke kan skaffe folk med de rette kvalifikationer til at løse opgaverne«.

EUs stats- og regeringschefer skal på det kommende topmøde i juni lægge rammerne for et indre, digitalt marked på tværs af de 28 medlemslande. Og her bør den danske regering tage en alvorlig snak med sig selv, mener komitéformanden.

»Ansvaret for den digitale økonomi er reelt spredt ud over en meget, meget stor del af regeringens ministre. Der er brug for, at kræfterne samles. Hele regeringen skal med. Ansvaret skal ikke samles hos én minister men måske koordineres hos regeringschefen selv,« lød opfordringen fra Jørgen Abild Andersen.

I dag er der meget forskellige regler i de 28 EU-lande, hvilket gør det svært for virksomheder at sælge på tværs af landene. Kun 15 procent af europæerne nethandler i andre EU-lande, mens mange flere handler hos de store - især amerikanske - netbutikker.

Se på din egen adresse

Regeringen har som målsætning, at alle danskere - uanset hvor i landet de bor - senest i 2020 skal kunne købe en internetforbindelse med en hastighed på mindst 100 megabit i sekundet ind i huset og mindst 30 megabit ud ad huset.

Erhvervsstyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed, åbnede for kort tid siden netstedet tjekditnet.dk, hvor man lige nu kan se, hvem der kan tilbyde hvilke internetforbindelser på ens egen adresse - og i øvrigt måle sin nuværende hastighed. Til maj vil tjekditnet.dk også vise mobildækningen på ens adresse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen