Berlingske Business
17:42

Odense har robotter i rugemaskinen: Ny strålerobot redder liv

08BUSBUSINESS-140956.jpg
Det succesrige fynske techselskab Blue Ocean Robotics har blandt andet udviklet en robot til byggebranchen (tv.) og en desinfektionsrobot. PR-foto

Følg markedet og tag risici, lyder rådet fra Claus Risager, en af den fynske virksomhed Blue Ocean Robotics’ grundlæggere, som spår robotter en lysende fremtid.

Odenseanske Blue Ocean Robotics modtager forespørgsler fra hele verden efter lanceringen af en robot til desinfektion på hospitaler.

»Vi viste den første gang frem på verdens største rengøringsmesse og vakte en del opsigt, fordi det er den første af sin slags,« fortæller Simon Falden, business developer hos Blue Ocean Robotics.

Effektiv desinfektion af hospitaler er et spørgsmål om liv og død. I USA vurderer myndighederne, at hospitalsinfektioner førte til 99.000 dødsfald i 2013. I Danmark vurderes tallet til at ligge mellem 2.000 og 3.000. De hidtidige løsninger har imidlertid været ineffektive og dyre, men det råder Blue Ocean Robotics’ nye UV-robot bod på.

08BUSBUSINESS-141026.jpg

Men der er meget mere robotter kan gøre på hospitaler og i samfundet generelt, fortæller Claus Risager, topchef og en af Blue Ocean Robotics’ tre grundlæggere:

»30 procent af driftsomkostningerne på et hospital går til logistik. På at flytte patienter, læger, sygeplejersker, varer og så videre. Robotter kan gøre en kæmpe forskel.«

Blue Ocean Robotics har allerede gjort en forskel i selskabets treårige levetid, hvor det har nået en trecifret millionomsætning og nu tæller over 100 medarbejdere. Tidligere på året udnævnte IT-magasinet CIOReview den fynske virksomhed til a være en af de 20 mest lovend­e robotproducenter i 2016.

Skaber nye muligheder

Blue Ocean Robotics’ produkt er nye virksomheder:

»Vi er en slags rugemaskine for nye robotter og robotvirksomheder. Det foregår altid gennem partnerskaber, og vi er med hele vejen til opstart af salg, eksportmarkeder og så videre. Derefter er det tid til at sætte virksomheden fri, et spinout, hvor vi får etableret en ejerkreds,« fortæller Claus Risager.

I dag har Blue Ocean Robotics 22 virksomheder i ruge­maskinen, og porteføljen dækker blandet andet uddannelse, sundhed, produktion, logistik og sundhed.

pix-Flow Robotics

Mens teknologien spreder sig ud over mange markeder, skal virksomhedens forretningsmodel være en konstant, forklarer Claus Risager:

»Jeg mener, at vi har en ret unik model, som er meget effektiv, også hvad angår økonomi. Men du skal også være villig til at tage risici for at kunne følge med markedet. Vi sælger robotter, før dokumentationen er i orden, fordi vi finder kunder, der er villige til at tage risikoen. Mange traditionelle virksomheder ville bruge måske et år på dokumentation inden lancering,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet
08BUSBUSINESS-140946.jpg

Blue Ocean Robotics har hjemme i Odenses robotklynge, der i dag tæller mere end 80 virksomheder og 2.200 ansatte. Klyngen er ikke opstået ved en tilfældighed. Den blev grundlagt for 25 år siden med udgangspunkt i blandt andet samarbejde mellem industrivirksomheder og SDU om robotteknologi, fortæller Adam Lebech, som er branchedirektør for DI Digital:

»Vi kan se, at klynger af højteknologiske virksomheder ofte har en meget stærk tilknytning til lokale forskningsmiljøer. I Odense har man i dag en stærk robotklynge ikke mindst takket være et stærkt udviklingsmiljø omkring universitetet. Det skaber nye virksomheder, som yderligere styrker forskningsmiljøet og tiltrækker nye stærke forskere.«

C.C. Jensen - 2016092517394744

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen