Berlingske Business

Obama vil have IT-giganters hjælp mod terror

pix-Obama
Præsident Barack Obama lagde i sin TV-tale søndag aften op til større samarbejde med teknologigiganterne for at få standset terrorister. Arkivfoto: Patrick T. Fallon, AFP/Scanpix Foto:

Den amerikanske præsidents udtalelser tolkes som et nyt forsøg på at finde en bagdør til den omsiggribende kryptering af kommunikation efter Snowden-afsløringerne.

USAs præsident, Barack Obama, opfordrer nu teknologigiganterne til at hjælpe med at bekæmpe Islamisk Stat, men det er endnu uklart, hvad han har i tankerne.

»Jeg vil opfordre de højteknologiske virksomheder og håndhæverne af lov og orden om at gøre det sværere for terrorister at bruge teknologi til at undslippe retfærdighed,« sagde han søndag nat i sin tale til nationen efter det, der nu officielt betragtes som et terroranslag mod et socialcenter for handicappede i Californien, hvor 14 blev dræbt og 17 såret.

pix-FBI

Det er af mange blevet tolket om en forsigtig henvisning til den igangværende debat om kryptering, hvor kommunikation over mobiltelefoner og Internet kodes, så politi, efterretningstjenester og andre ikke har mulighed for at lytte eller kikke med.

På tilbagetog efter advarsler

Efter i længere tid at have presset på for at få teknologigiganterne til at installere såkaldte bagdøre i deres software, så myndighederne alligevel kunne koble sig på, valgte Barack Obama at dysse sagen ned og foretage et strategisk tilbagetog. Giganter som Microsoft, Google og Apple nægtede nemlig højlydt at være med. Apple-topchef Tim Cook har direkte advaret om tanken, da den ikke alene krænker folks privatliv men også skaber en adgangsdør for kriminelle og andre med skumle hensigter.

Det Hvide Hus vil ikke sige, om præsidentens udmelding betyder, at man igen skubber på for at få nøglen til bagdøren, eller om Obama har noget helt andet i tankerne.

»Vores mål for disse samtaler er at finde yderligere måder at gøre det sværere for terrorister og kriminelle at finde tilflugtssteder i cyberspace på,« siger en unavngiven, ledende embedsmand til TV-stationen CNN Money.

pix-GCHQ

Sociale medier bruges af terrorister

Det Hvide Hus vil i denne uge tale med teknologigiganterne for at udvikle »en klarere forståelse for, hvornår vi tror, at sociale medier bruges aktivt og operationelt til at fremme terrorisme,« som en tilsvarende unavngiven, ledende embedsmand siger til nyhedsbureauet Reuters.

Sociale medier som Facebook og Twitter bruges aktivt af Islamisk Stat og andre til at få deres budskaber ud, mens krypteret kommunikation ifølge efterretningstjenesterne bruges til at planlægge nye terroranslag uden for myndighedernes rækkevidde.

Krypteringen - eller kodningen - af kommunikation er øget i omfang og bredde, siden den tidligere NSA-ansatte Edward Snowden i juni 2013 afslørede, hvordan efterretningstjenesten NSA uden dommerkendelse foretager masseovervågning af tele- og datatrafikken verden over og dermed overtræder reglerne om privatlivets fred.

pix-Krypter

Telefoner kodes nu som standard

Derfor har først Apple og nu også Google valgt at lade kryptering af mobiltelefoner og tavle-PCer være standard på de nyeste modeller. Dermed vil alle, der forsøger at lytte og kikke med, kun få en masse nonsens, fordi de ikke har adgangskoden til at afkryptere kommunikationen.

Amerikanske politikere ventes at ville genfremsætte lovforslag med krav om, at sociale medier får pligt til at underrette myndighederne om indlæg, der skønnes at fremme terroraktiviteter.

Facebook har allerede bekræftet over for TV-stationen CNBC, at det sociale netværk har fundet og fjernet en af deltagerne i angrebet på socialcenteret, Tashfeen Maliks profil for at overtræde Facebooks regler. Facebook bekræfter også, at man samarbejder med myndighederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen