Berlingske Business

Obama-mani på nettet

Obama-mani på nettet - 1
Foto:

Flere af de store nyhedssites og sociale medier satte rekorder i forbindelse med Obamas indsættelse som præsident i går. Obama selv gav whitehouse.gov en overhaling.

Den historisk store interesse for USAs nye præsident, Barrack Obama, kunne i går direkte aflæses på en række af de store websites, der blev bombarderet af nysgerrige seere og læsere. Alene hos CNN, blev flere rekorder slået da, TV-stationen noterede sig 18,8 millioner klik på websitets live video-streams.

Det skriver CNET. Toppen blev nået, da 1,3 millioner seere samtidig klikkede sig ind for at se live-billlederne af Obamas tiltrædelsestale. På dagen, hvor Obama blev valgt som præsident, var det kun 5,3 millioner, der valgte at se det på nettet.

Hos det sociale netværkssite, Facebook, valgte 4000 brugere af opdatere deres statusbesked hver minut under tale. 8500 statusbeskeder blev ændret under de første 60 sekunder af Obamas tale, mens partnerskabsaftalne med CNN resulterede i 600.000 status-besked-ændringer.

Facebooks statusbesked-funktion er en kort beskrivelse af, hvad brugeren laver lige nu - hvorfor utallige nævnte Obamas tale.

Nyt Hvidt Hus
The New York Times beretter, at videostreamen af Obamas tale slår samtlige visninger af webstreams, som avisen nogensinde har bragt. Det gælder også mikroblog-tjenesten Twitter, hvor der under Obamas tale var fem gange så mange "tweets" som normalt.

Twitter er i lighed med Facebooks statusbesked-tjeneste et site, hvor brugerne kan opdatere omverdenen på, hvad der foregår lige nu og her. Tjenesten er mindre kendt herhjemme, men er uhyre populær i USA.

Flere øvrige sites satte ifølge CNET også rekorder.

Obama har om noget slået sig op på, at han står for forandringer i forhold til Bush-æraen, og en af hans første skridt var en ganske synlig forandring - et redesign af whitehouse.gov, der er det Hvide Hus officielle hjemmeside.

Mens det gamle site var forholdsvist statisk, rummer det nye site flere interaktive funktioner - og afspejler ifølge CNN fint, at Obama netop er kendt for at være mere teknologibegejstret end sin forgænger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen