Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Nyt ­IT-program kan afsløre detaljer om dine kunder

Billede
De tre stiftere af Fastbase, der har udviklet et værktøj, som kan levere detaljerede informationer om kunder på nettet, er fra venstre mod højre: Henrik Carstensen, Rasmus Refer og Allan Fenger. (Foto: Suste Bonnén)

Nyt add-on til Google Analytics skal hjælpe virksomheder med at lære at kende deres kunder og potentielle kunders adfærd – og ikke mindst identitet.

Hvor meget er det værd at vide, hvem der besøger ens hjemmeside?

Svaret er: meget, for der er tale om potentielle kunder. Læg dertil, at hvis du ved, hvem der besøger din hjemmeside, ved du også, hvem der er interesseret i dine produkter og sevices.

Google Analytics er med over 49 millioner brugere det mest udbredte analyseværktøj til at forstå brugeres adfærd på et website. Men tre danske iværksættere har nu udviklet et tilføjelsesprogram, som giver dig mulighed for at få konkrete og detaljerede oplysninger om brugerens identitet i form af firma­navn, adresse, telefonnummer, hjemmeside, mailadresse samt kontaktpersoner.

LINKEDIN-M&A/MICROSOFT

»Hvis du sidder i en eksportvirksomhed og kan se, at der er en udenlandsk entreprenørvirksomhed, der bliver ved med at besøge din hjemmeside, kan det være, at du skal kontakte dem. Det hjælper Fastbase dig med,« forklarer Allan Fenger, der er en af stifterne i softwarevirksomheden Fastbase.

Tilføjelsesprogrammet Fastbase er udviklet af tre ikke helt unge iværksættere, der har trukket på deres egne erfaringer for at få ideen.

»Vi har igennem reklamebranchen kendskab til rigtig mange virksomheder, som har haft svært ved at måle effekten af et reklamefremstød, altså hvem det egentlig er, der reagerer på disse marketingaktiviteter,« siger Rasmus Refer, der er en anden af stifterne af Fastbase.

Fastbase kom endeligt op i juni, og siden har over 100.000 registrerede firmawebsites fra 134 lande i hele verden benyttet værktøjet. Det er en vækst i tilmeldinger på over 35 pct. pr. måned. Tilmed er det gratis.

Når big data bliver personligt

Men det var ikke ligetil at udvikle tilføjelsesprogrammet, for det krævede en database over alle registrerede websites og virksomheder i verden for at kunne identificere de mange besøgende på en webside på baggrund af Google Analytics’ data.

»Fastbases enorme database og software til at udtrække relevant virksomhedsinformation fra websites er genereret over flere år og har først nu det globale omfang, der skal til for at kunne udføre det match med Google Analytics,« forklarer Rasmus Refer.

pix-Zuckerberg

Fastbase har allerede leveret over syv millioner potentielle kundeemner fra 124 lande til brugerne, men ifølge stifterne er der ikke tale om overvågning

»Jeg synes ikke, at det er overvågning. Det er ikke personspecifikt, at en virksomhed er ude for at undersøge et marked eller købe noget. Vi sælger ikke informationerne til tredjepart, men vi giver data til den virksomhed, der har fået de besøgende ind,« forklarer Rasmus Refer.

Det er ikke første gang, at personerne bag Fastbase har prøvet at have noget mellem hænderne, som de troede ville være det næste store.

Allan Fenger var med i den første periode med Skype, men forlod projektet, inden det for alvor blev stort. Rasmus Refer har etableret internetbaserede firmaer siden internettets indtog og oplevet opture og en hel del nedture. Han har været konkurs både personligt og med nogle af sine firmaer og står bag flere start­ups og internetprojekter.

billede troels lund

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen