Berlingske Business

Nyt fald i salget af tavle-PCer

pix-Tavle
Brugen af tavle-PCer er stadig stor, men færre og færre køber en ny af slagsen. Salget går tilbage overalt. Arkivfoto: Etienne Laurent, EPA/Scanpix Foto:

Færre køber en ny tavlecomputer, og selv om Apples iPad fortsat er den mest populære, er Apples salg nu faldet fem kvartaler i træk.

Salget af tavle-PCer med Apples iPad i spidsen fortsætter med at falde.

I januar-marts blev der solgt 5,9 procent færre tavlecomputere og såkaldt 2-i-1-apparater - altså bærbare PCer, hvor skærmen kan frakobles tastaturet og bruges som en tavle-PC - end for et år siden på samme tid. I alt blev der leveret 47,1 millioner tavle-PCer og 2-i-1-apparater fra fabrikkerne, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger udviklingen på teknologimarkederne tæt. For et år siden blev der leveret 50 millioner styk.

Apple-tilbagegang for 5. kvartal i træk

Apples iPad-modeller er fortsat de bedst sælgende tavle-PCer, men også her går det tilbage. Apple solgte i januar-marts 21,4 millioner iPads, hvilket er 21 procent færre end for et år siden, og iPad-salget er nu gået støt tilbage gennem de seneste fem kvartaler i træk.

Apple sidder på 26,8 procent af tavle-PC-markedet, hvor sydkoreanske Samsung, som er verdens største mobilproducent og Apples nærmeste konkurrent, har 19,1 procent af verdensmarkedet. Kinesiske Lenovo er nummer tre med 5,3 procent, taiwanske Asus nummer fire med 3,8 procent og sydkoreanske LG Electronics nummer fem med 3,1 procent.

Apples markedsandel sidste år var på 32,7 procent, Samsungs på 21,6 procent.

Tilbagegangen i salget skyldes mange forhold. De oplagte tavle-PC-brugere har forlængst købt en og måske flere tavle-PCer og er således fint dækket ind. Til gengæld betyder det stærkt faldende priser, hvor man i dag kan få en fremragende Android-tavlecomputer til blot 700-800 kroner, at mange »lige« køber en ny eller en ekstra, hvilket fortsat holder salget i gang.

Kæmpetelefoner presser tavle-PCer

De stadig større mobiltelefoner gør derimod indhug i tavle-PC-salget. Mange mobiltelefoner er svulmet op og har nu skærme på omkring seks tommer. Dermed er de langt lettere at anvende som de computere, de i virkeligheden er, og den større skærm betyder, at man ofte kan klare sig uden andre, »normale« computere - eller tavlecomputere - på farten. Det kan aflæses i statistikkerne over, hvilket udstyr folk bruger for at tilgå Internet og netbaserede programmer.

Ifølge mobilanalysefirmaet Flurry er brugen af kæmpetelefonerne, som også kaldes »phablets« (en sammentrækning af »phone«/telefon og »tablet«/tavle-PC), vokset fra seks procent i januar 2015 til 20 procent i marts 2015. I samme periode er brugen af »rigtige« tavle-PCer faldet fra 15 procent til 12 procent af den samlede internetbrug.

IDC forventer, at der i 2015 vil blive leveret sammenlagt 234,5 millioner tavle-PCer og 2-i-1-apparater fra elektronikfabrikkerne. Det er blot 2,1 procent flere end i 2014 og færre, end analysehuset oprindelig forventede.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen