Berlingske Business

Nyt betalingssystem bliver konkurrent til dankort på internet

Valus - et nyt betalingssystem som de danske internetmedier lancerede onsdag - kan blive en alvorlig konkurrent til bankernes dankort

på internet.


Systemet havde premiere onsdag og kan nu bruges til betaling af musik, parkering, samt ringetoner og logoer

til mobiltelefonen hos udvalgte internettjenester. Internetmedierne ønsker, at også netbutikkerne tager det nye betalingssystem

til sig, så brugsmulighederne med tiden udvides.



Stor interesse

- Den maksimale grænse for, hvor store betalinger,

systemet kan klare, bliver på 300 euro svarende til 2400 kr. På den måde er Valus en konkurrent til dankortet og

kan bruges til eksempelvis at købe et par sko eller et abonnement på en avis, siger Rune Bech, der er chef for TV 2 Interaktiv

og formand for Valus-arbejdsgruppen under FDIM, Foreningen af Danske Internetmedier.


Han glæder sig over, at det er lykkedes

internetmedierne at blive enige om et fælles system uden for bankernes regi.


På den måde lykkedes det internetmedierne

at bevare relationerne til kunderne og sikre, at gebyrerne ikke bliver skrue, hvis/når systemet bliver de-facto standard.









Mere

end mikrobetaling

Valus er først og fremmest tænkt som et system, der kan håndtere mikrobetalinger på internet.




Det vil sige betalinger for ydelser leveret over internet på en værdi mellem en og 100 kr. Men med en betalingsgrænse

på 2400 kr. kan systemet også blive interessant for netbutikker og lignende uden for internetmediernes rækker.


Danmarks

mest besøgte hjemmeside Jubii er blandt de første, som introducerer Valus.


- Brugerne har en ubegrundet frygt for

at bruge dankort på internet. Den frygt har bankerne selv skabt, men nu kan brugerne lægge dankortet fra sig og bruge

Valus. Det er ikke kun et system til mikrobetaling, det er et fuldblodsbetalingssystem, siger marketingdirektør Martin Thorborg,

Jubii.


Jubii vil blandt andet sælge antivirus-programmer, annoncer til en boligportal og mobilydelser med Valus. Nogle

af varerne på de virtuelle hylder koster mellem 1000 og 1500 kr.



Også mobilbetaling

Valus fungerer ved, at brugerne

indbetaler et fast beløb til en konto hos Valus. Herefter kan kunderne trække på kontoen, når de handler

hos internetmedier og butikker, som er tilknyttet systemet.


Pengene kan overføres til Valus fra bankkonti, diverse kreditkort

mv. via internet. Systemet kan også bruges til betaling for fysiske ydelser som eksempelvis parkering via en mobiltelefon.


Virksomheden

Easypark lancerede eksempelvis onsdag en parkeringstjeneste, som fungerer med Valus.


TV 2 lancerede onsdag tv-arkiv, mobile tjenester

og spil til Valus. I netbutikken Mymusic.dk kan danskerne købe musik til cirka 10 kr. pr. sang. Og i løbet af kort tid

ventes en lang række af hjemmesider at introducere det nye betalingssystem.


Bankerne og TDC er på vej med et konkurrerende

system til mikrobetaling på internet. Men dette system ventes kun at håndtere betalinger op til 30 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen