Berlingske Business

Nyhedsartikler skal ikke længere være gratis på Google

GOOGLE-EU/
I godt et årti har Google krævet, at nyhedsmedier giver læserne gratis adgang til artikler, som dukker op på Googles søgemaskine. Det er nu et overstået kapitel. Foto:

Google ændrer i denne uge den såkaldte »første klik er gratis«-politik, som har plaget nyhedsmedier, der kæmper med at tiltrække abonnenter online.

Det skriver the Wall Street Journal.

»Vi anerkender, at den digitale transition ikke har været nem for medierne. Tallene er meget klare. Hvis nyhedsmedierne ikke er succesfulde, kan vi heller ikke være succesfulde,« siger Philipp Schindler, Googles direktør på området, til the Wall Street Journal.

pix-Mark Zuckerberg

I godt et årti har Google krævet, at nyhedsmedier giver læserne gratis adgang til artikler, som dukker op på Googles søgemaskine. Nyhedsbranchen har i flere år langet ud efter Google, der er blevet beskyldt for at spænde ben for mediernes forretning.

»Frafaldet af det gratis første klik er et vigtigt skridt i retningen mod anerkendelse af journalistikkens værdi. Vi vil holde nøje øje med forandringerne for at være sikker på, at forbrugerne faktisk får adgang til artiklerne online,« siger Robert Thomson, administrerende direktør i News Corp, til avisen.

NEW YORK TIMES-RESULTS/

News Corp ejer the Wall Street Journal, der i 2016 modsatte sig Google ved at forbyde gratis adgang til artikler, der kommer frem i søgemaskinen. Efterfølgende blev artikler fra the Wall Street Journal degraderet i Googles søgeplaceringer, hvilket reducerede trafikken på avisens hjemmeside med 38 pct.

Google har også planer om at lancere nye digitale løsninger, der skal hjælpe nyhedsbureauer med at kapre kunder. Blandt andet skal læserne fremover kunne logge ind med deres adgangskode til Google, hvilket skal simplificere abonnementstilmeldinger samt datatrafik, der kan hjælpe nyhedsmedier med at målrette reklamer mod de rette segmenter.

Emil Stahl

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen