Berlingske Business

Nyheder publiceres direkte i Facebook

pix-Instant Articles
En række nyhedsmedier afprøver nu at udgive deres artikler direkte på Facebook, så læserne ikke længere besøger deres netsted for at læse dem - men her ligger de naturligvis også. Også videoklip kan lægges ind i artiklerne på Facebook. Foto: Facebook

Fem amerikanske medier lægger for med hver fem artikler, som udgives direkte på det sociale netværk. Til sommer følger britiske og tyske medier efter for at afprøve mulighederne for at vinde et større læsepublikum ved ikke længere at bringe læserne til deres egne netsteder.

Facebook har onsdag lanceret muligheden for, at nyhedsmedier kan publicere deres artikler direkte gennem verdens største, sociale netværks mobile netsted.

De første ni internationale medier er med fra lanceringen af »Instant Articles« (Her-og-nu-artikler). Det gælder New York Times, National Geographic, Buzzfeed, NBC News og The Atlantic. Fem artikler fra hvert medie udgives nu direkte på Facebook i et format, der ifølge Facebook selv indlæses væsentligt hurtigere, er mere interaktivt og giver en markant forbedret oplevelse for læseren. De europæiske medier The Guardian, BBC News, Spiegel Online og Bild vil komme til i løbet af sommeren for at afprøve den nye funktion.

Medier kan selv sælge annoncer

Artiklerne ligger dermed hos Facebook, og brugerne forlader dermed ikke Facebook-universet for at læse nyhederne.

Samtidig kan medierne bruge den nye nyhedskanal til at markere sig stærkere hos læserne og sikre nye reklameindtægter. Medierne kan enten sælge eller indlejre annoncer i artiklerne og dermed selv beholde indtægterne eller overlade det til Facebook at sælge annoncerne.

Facebook er berygtet for sit meget dybe og personlige kendskab til sine brugere, fordi folk lægger ofte meget personlige oplysninger på Facebook. Ved at bruge det sociale netværk vil medierne også kunne følge brugerne og deres adfærd og således lære dem og deres vaner at kende, så annoncer og tilbud kan målrettes langt mere præcist til den enkelte. Det sker gennem trafikmålinger fra større firmaer som Adobe Analytics (tidligere Omniture), Google Analytics og Comscore.

»Instant Articles lader dem (medierne, red.) levere hurtige, interaktive artikler, mens de bevarer kontrollen over deres indhold og forretningsmodeller,« siger Facebooks produktdirektør, Chris Cox.

73 procent af omsætningen fra mobilverdenen

Facebook har 1,44 milliarder brugere.

Medierne oplever, at hver gang Facebook justerer den algoritme, som bruges til at vise nyhedsartikler hos brugerne, skal de ændre deres måde at forsøge at trække brugere til. Derfor har flere medier nu valgt at gå sammen med Facebook i stedet for at gætte på, hvad der sker næste gang. Det afvejes dog nøje, om man tør lægge sine artikler ud andre steder end på selve mediets eget netsted, som alle gerne vil have større læsertal på. Men Facebook er blevet en stadig vigtigere kilde til onlinetrafik for medierne.

Facebook venter i år at omsætte for 11 milliarder dollars på annoncer på mobilt udstyr. I 2017 vil det være 17,68 milliarder. 73 procent af Facebooks samlede annoncesalg kom i 1. kvartal 2015 fra mobilverdenen mod 59 procent for et år siden.

Videosamtaler i Messenger

Facebook forsøger konstant at udvide sine aktiviteter for at holde på brugerne - bogstaveligt ved, at de ikke behøver at forlade Facebook-verdenen, hvilket konstant øger Facebooks viden om brugerne. I slutningen af april fik Facebooks Messenger-applikation til smartphonetelefoner tilføjet gratis videoopkald, så de 600 millioner brugere, også i Danmark, i øverste, højre hjørne af skærmen nu - på samme måde som i Microsofts Skype, Apples Facetime og Googles Hangouts - kan ringe andre brugere op med kameraet tændt, så man kan se hinanden imens.

Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg sagde i marts, at der vil komme en myriade af nye funktioner i Messenger. Senest er det også blevet muligt at overføre penge til andre Messenger-brugere.

I forvejen ser Facebook-brugere nu fire milliarder videoklip om dagen gennem netværket mod tre milliarder i januar og en milliard i september 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen