Berlingske Business

Nye TDC-ejere har allerede fået nik fra regeringen

pix-TDC
De kommende ejere af TDC vil splitte selskabet op i tre selvstændige selskaber. De har tilsyneladende allerede fået regeringens opbakning. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:

Det nye udspil til teleforlig fra regeringen lægger op til, at selskaber, der alene arbejder med mobil- og kabelnet, kan blive blødere reguleret, end TDC lige nu er det - præcis som de kommende ejere lægger op til.

De kommende ejere af TDC har tilsyneladende allerede fået et nik og en hjælpende hånd af regeringen.

I det udspil til et nyt, politisk teleforlig, som teleminister Lars Christian Lilleholt (V) præsenterede mandag formiddag, lægger regeringen nemlig op til, at selskaber, som koncentrerer sig om at drive mobile og faste net i Danmark, får bedre forhold fremover. Og det er præcis den opskrift, som de tre pensionskasser ATP, PFA og PKA sammen med australske Macquarie har lagt for dagen i forbindelse med deres købstilbud på TDC, der er Danmarks største udbyder af mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV.

Analytiker: Designet til de nye købere af TDC

Initiativ nummer 13 af de 16, som udspillet »Bredbånd og mobil i digital topklasse« omfatter, hedder »Fælles udnyttelse af den yderste del af bredbåndsnettet«. Her vil regeringen nedsætte en arbejdsgruppe, som skal se på at få ændret teleloven, så Energistyrelsen, der er øverste telemyndighed herhjemme, vil kunne »åbne nettene hos andre teleselskaber end udbydere med stærk markedsposition«. Her er TDC allerede underlagt særskilte krav på grund af selskabets markedsdominans.

Men arbejdsgruppen skal også »undersøge mulighederne for at fremme forholdene for rene infrastrukturselskaber, såkaldte wholesale-only-selskaber, samt mulighederne for særlige regler i forbindelse med saminvestering« - altså at flere selskaber går sammen om f.eks. at grave internet- og TV-kabler i jorden i områder, som endnu ikke er forsynet.

»Dette er designet til de nye købere af TDC. Hvis udspillet var kommet for en måned siden, ville dette punkt med vished ikke have været med. Dette er en gave fra ministeren til de nye ejere af TDC - enten fordi der forinden har været en dialog, eller fordi ministeren ønsker at sende et stærkt signal om at støtte forretningsmodellen for det nye TDC. Hvis jeg var TDCs konkurrent, ville jeg råbe vagt i gevær nu,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, som rådgiver teleselskaber verden over og har været kritisk over for TDC-opkøbet.

pix-TDC

Kun telefonisk orientering af ministeren

De tre pensionskasser og den tidligere ejer af Københavns Lufthavne lægger op til at splitte TDC op i tre særskilte selskaber: et med alle TDCs net, et med alle TDCs kunder og endelig et norsk selskab, hvor TDC ejer landets næststørste kabel-TV-selskab, Get.

De kommende ejere, som har budt 40,5 milliarder kroner for TDC og fået TDCs bestyrelses anbefaling over for TDCs aktionærer, har - siden opkøbsplanerne kom frem - lagt vægt på netop det selskab, der skal drive TDCs net. De ønsker at indgå samarbejder med andre selskaber, heriblandt energiselskaberne, som selv lægger fibernet i jorden for at konkurrere mod TDC og dermed selv kunne levere internetforbindelser, TV og telefoni.

»Jeg har bedt om aktindsigt i samtlige ministerier om, hvorvidt der har været en dialog mellem ministerierne og de nye ejere. Svaret er, at de nye ejere har informeret teleministeren telefonisk, men at der derudover ikke har været kontakt. Noget tyder på, at de nye ejere har været meget tættere på det politiske system, end TDC selv nogen sinde har været, selv da TDC var delvis statsligt ejer,« siger John Strand.

14KABEL3-4-143549.jpg

Minister: Undervejs i et års tid

Af de uddybende forklaringer i regeringens udspil fremgår, at rene infrastrukturselskaber, som ikke også leverer de ting, som folk kan købe gennem deres forbindelse, f.eks. selve internetforbindelsen eller en TV-pakke, muligvis kan understøttes ved at ændre på konkurrencereguleringen.

»Det kan eksempelvis være ved, at sådanne selskaber reguleres ud fra andre principper end infrastrukturselskaber, som også udbyder indholdstjenester,« står der.

På pressepræsentationen af teleudspillet ville Lars Christian Lilleholt ikke nærmere ind på punktet men tilkendegav blot, at der havde været arbejdet med det »et års tid«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen