Berlingske Business

Nye Sony-fyringer rammer Sverige

pix-Sony Mobile
Sony Mobile høster stor ros og anerkendelse for sine seneste Xperia Z3-telefoner og har også fornyet sit smartur, men salget går ikke godt nok, og nu skal der igen skæres ned. Arkivfoto: David Becker, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Sony Mobile skal igennem nye nedskæringer for at få forretningen til at løbe rundt.

Den japanske elektronikgigant Sonys nye sparerunde på mobilområdet, som skal slanke virksomheden for endnu 1.000 stillinger, vil også ramme Sverige.

Endnu er der ikke sat tal på fordelingen, men det står klart, at nedskæringerne vil ske i Kina, Storbritannien og Sverige, skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Sverige huser fortsat en større Sony-afdeling, efter at Sony i 2011 købte sin svenske partner, Ericsson, ud af deres fælles mobilproducent, Sony Ericsson. Blandt andet har Sony et svensk udviklingskontor i Lund ved Malmö.

Færre telefoner fremover

Sony Mobile vil efter fyringsrunden, som officielt bliver annonceret 4. februar, have 5.000 ansatte. Nedskæringerne kommer, fordi Sony under topchef Kazuo Hirais ledelse inden foråret 2017 skal have nedbragt sine omkostninger med 30 procent for at få giganten tilbage på fode igen.

I oktober 2014 annoncerede Sony en anden sparerunde på andre 1.000 ansatte. Igen måtte mobildivisionen lægge hårdest for.

Sony Mobile har de seneste år været presset af de helt store, Samsung og Apple, men har med sine nye Xperia-telefoner og -tavle-PCer fået meget fine anmeldelser og håber derfor at kunne kæmpe sig tilbage til en topplacering. Sony indstiller udviklingen af nye smartphonetelefoner i Kina og skærer samtidig - ligesom Samsung - ned på antallet af forskellige mobiltelefoner for at begrænse omkostningerne.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen