Berlingske Business
10:30Finanshus hæver Novozymes' kursmål

Nye fejl fundet i centrale Facebook-målinger

pix-Facebook-klods
Facebooks aktiekurs fik et tryk nedad, efter at det kom frem, at der er fundet flere fejl i centrale målinger af effekten af at annoncøre på og bruge Facebook erhvervsmæssigt. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:

Det sociale netværk lover at rette op på forkerte optællinger på centrale målepunkter, hvor annoncører ikke har nået nær så mange seere, som de troede.

To måneder, efter at Facebook indrømmede over for annoncører at have oppumpet tallene for, hvor længe folk faktisk så videoreklamer, er der fundet nye fejl i målingerne af, hvordan indhold på Facebook ses og bruges, og som annoncørerne bruger til at beslutte, hvor mange annoncer de køber på det sociale netværk.

Facebook fremlagde onsdag, at en omfattende, intern undersøgelse af målemetoderne viste nye fejl, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Fire centrale målepunkter viser forkert, både for høje og for lave tal. Det gælder målingerne af, hvor mange brugere de betalende annoncører når ud til på ugentlig og månedlig basis, antallet af filmklip, der ses til ende, og den tid, som folk bruger på de artikler, som bl.a. aviser og magasiner lægger fuldtud på Facebook gennem platformen Instant Articles (straksartikler), så de kan ses direkte på Facebook og ikke skal vises gennem en internetbrowser.

Pumpede videotal op

Facebooks optælling af, hvor mange der ser et - ikke-betalt - opslag fra en annoncør, er således i virkeligheden 33 procent lavere over en syvdagesperiode og 55 lavere over 28 dage, end Facebook har opgivet, fordi man ikke har taget højde for, at de samme kan have set opslaget flere gange.

Læsertallet på Instant Articles ligger mellem syv og otte procent for højt, siden funktionen blev indført i august 2015, skriver Wall Street Journal.

De nye fejl sendte Facebooks aktiekurs 2,5 procent ned på børsen i New York.

I september kom det frem, at Facebooks tal for, hvor længe folk brugte på at se filmklip på netværket, var pumpet op med helt op til 80 procent. Facebook har nemlig ikke talt de mange med, som efter mindre end tre sekunder afbryder seningen, eller som slet ikke ser filmklippene.

Lover bod og bedring

Afsløringen medførte hård kritik af Facebook, der lever af annoncer og dermed af at kunne påvise over for annoncører, hvor langt ud annoncerne når, og hvem de rammer. Og netop filmklip er nøglen til, at Facebook stadig kan vokse fremover. Facebook omsatte i 3. kvartal for 7,01 milliarder dollars og havde et overskud på 2,4 milliarder dollars. Langt størstedelen kommer fra annoncer.

Facebook havde ved udgangen af september 1,79 milliarder månedlige, aktive brugere, hvoraf de 1,18 milliarder dagligt bruger deres Facebook-konto.

Efter fundet af endnu flere målefejl lover Facebook nu bedre data, så annoncørerne får et klarere billede af, hvordan de bruger deres penge. Facebook har som første skridt oprettet en ny blog, Metrics FYI, hvor det sociale netværk vil opdatere med oplysninger og korrektioner.

Krav om uafhængige målinger

»Vi ønsker at sikre vores kunders tillid, og at de kan stole på de målinger, som vi leverer,« siger Carolyn Everson, Facebook-direktør for globale markedsløsninger, til nyhedsbureauet Reuters.

Den amerikanske reklamebranches organisation, Association of National Advertisers (ANA), har bedt Facebook om at få sine målemetoder godkendt af det uafhængige medieanalysebureau Media Rating Council.

Facebook anvender flere end 220 forskellige målepunkter.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen