Berlingske Business
14:36Udsigt til fald på Wall Street efter statsnedlukning

Nybyggere mister frit internetvalg

30BUSDigitalt-genre.jpg
I nybyggerier bliver der ikke længere automatisk lagt kobberkabler til fastnettelefoni og internetforbindelser ind, derfor kan man som nybygger ikke være sikker på at kunne få sit internet med. Foto: Johan Gadegaard

Flere tusinde nye husstande kan kun vælge TDC som internetudbyder, fordi der er gravet fiberkabler ned, som TDCs konkurrenter ikke er med på. Både Telenor og Telia regner dog med at rykke ind i løbet af 2016, mens TDC omvendt presser på for at få adgang til elselskabernes fibernet.

Masser af danskere får sig en slem overraskelse, når de flytter ind i nybyggerier. For de kan nemlig ikke længere nødvendigvis få deres internetforbindelse med sig og står derfor med valget mellem at få en ny – og ofte dyrere – forbindelse hos et andet selskab eller nøjes med at bruge mobilforbindelsen med det loft på datamængden, som det betyder.

I nybyggerier bliver der nemlig ikke længere automatisk lagt kobberkabler til fastnettelefoni og internetforbindelser ind fra begyndelsen. I stedet ligger der ved nu omkring 50.000 adresser landet over et fiberkabel. Dels har færre og færre en fastnettelefon, dels er kobberteknologien blevet overhalet af de nye fiberkabler, hvor data overføres med laserlys med betydeligt større hastighed og kapacitet. Dermed kan tilflytterne ikke længere bare få overført deres gamle internetforbindelse til den nye adresse, heller ikke hvis det er en arbejdsgiverbetalt forbindelse.

Godt nok har Erhvervsstyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed på området, tvunget TDC som Danmarks største telekoncern til at give TDCs konkurrenter adgang til TDCs fiberkabler, på samme måde som TDC skal give konkurrenterne adgang til det landsdækkende fastnet, så konkurrenterne kan sælge både telefoni og internetforbindelser i eget navn. Og godt nok har Erhvervsstyrelsen også fastsat, hvilke priser konkurrenterne højst skal betale til TDC, der sidder på omkring 60 procent af det faste bredbåndsmarked i Danmark.

23BUSdigital-Ulf-Lund.jpg

Men i praksis har ingen konkurrenter hidtil været interesseret i at lave aftaler med TDC, og så står de nyindflyttede med valget mellem TDC og TDCs datterselskaber, f.eks. kabel-TV-selskabet YouSee, til at levere internetforbindelsen. Alternativt må de vælge at bruge mobilnettet, der aldrig virker helt så stabilt indendøre, og som har en maksimumgrænse for det, der kaldes for »rimelig brug«, altså mængden af data, som man sender og henter. Ser man TV over nettet, især hvis det er i høj billedkvalitet, når man hurtigt til grænsen.

pix-René Brøchner

Der skal gøres noget

Det holder slet ikke, mener cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

»Selvfølgelig skal forbrugerne have et valg. Det er hele ideen med politikken på området, så man får innovative tjenester og fornuftige priser. Det kræver, at når et selskab som TDC har monopol på adgangen til kunderne, så stiller man det til rådighed for konkurrenterne på vilkår, så der faktisk tilbydes andre tjenester. Hvis ingen andre byder ind, må der være noget galt med reguleringen. Det er en hjørnesten i den danske telepolitik, at forbrugerne har et fornuftigt og rimeligt valg mellem flere udbydere,« siger han.

tv-krig

Kan man ikke tale om konkurrence, når man kan vælge mellem TDC og YouSee?

»Nej. Så skal de to selskaber først skilles ad, og det har været en tanke i lang tid at have flere infrastrukturer, så de højattraktive områder af Danmark ikke ligger i én hånd, for det er gift for konkurrencen. Det giver ingen mening, at f.eks. Telenor skulle lægge sine egne fiberkabler ud. Forbrugerne kan ikke bruge formalistiske forklaringer. De har brug for et udvalg af tjenester fra forskellige udbydere til konkurrencedygtige priser. Er det ikke tilfældet, må vi finde ud af, hvor problemet ligger, og sikre, at det bliver attraktivt for konkurrenterne at benytte sig af den monopolinfrastruktur, som et dominerende selskab har liggende,« siger Martin Salamon.

pix-Stofa MitTV

Telenor: Nok klar i 2016

Telenors administrerende direktør, Jesper Hansen, er enig i, at der er problemer på området.

»Der er meget begrænset konkurrence på både fibernet og coaxnet (kabel-TV-net som YouSees, red.), og det har der været i mange år. Der er dog en opblødning på vej, men forudsætningen er, at vilkårene for reguleringen fra myndighedernes side er attraktive, både på prisen og på den tid, som vi får til at kunne levere til kunden, så kunden får en ordentlig oplevelse,« siger han med henvisning til tidligere slagsmål med TDC, som konkurrenterne har beskyldt for bevidst at forhale sagsbehandlingen, når konkurrenterne skal levere på TDCs net.

stofa

Telenor, Danmarks næststørste teleselskab efter TDC, analyserer nu forretningsmulig-hederne ved at tage TDCs fibernet i brug.

»Det, vi ser på fibernettet nu, ser interessant ud. Det gør det omvendt ikke på kabel-TV-nettet. På fibernettet er de aftaler og prisvilkår, som foreligger, rent faktisk noget, som vi vil se nærmere på at bruge i 2016. Vi ville nok have kikket på det allerede i år, men har ikke haft tid de seneste ni måneder på grund af fokus på den nu desværre aflyste fusion med Telia. Men før vi begynder at tilbyde noget, skal vi have vores egne fiberprodukter klar til en god pris, og en lang række processer bagved skal fungere, så vi kan hjælpe kunden til en fantastisk oplevelse. Det har vi ikke klar, og derfor har vi valgt ikke at tilbyde det endnu,« siger Jesper Hansen.

TV-pakke

Alt for dyrt på kabel-TV-net

Derimod er Telenor utilfreds med de vilkår, som Erhvervsstyrelsen har fastsat for at give konkurrenter adgang til TDCs kabel-TV-net.

»De vilkår kan vi ikke bygge en forretning på – og det er prisen, der spænder ben. Priserne er ikke attraktive. Jeg vender tommelfingeren nedad, og hvis ikke det ændrer sig, kommer der ingen konkurrence på området, hvilket vi har tænkt os at fortælle Erhvervsstyrelsen,« siger Telenors topchef.

Hos Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, forventer Frederik Siegumfeldt, juridisk og regulatorisk rådgiver, at også Telia snart vil kunne levere på fibernettet.

TV-pakke

»Det er lige nu et mærkeligt tomrum, som formentlig lukkes inden for måske et halvt år. Indtil for få år siden kunne kobbernettet i vidt omfang dække efterspørgslen hos kunderne. Derfor var det ikke presserende for os at komme ind på fibernettet. To ting har ændret sig siden: Efterspørgslen på højere hastigheder begynder at kunne mærkes, og mængden af nybyggeri uden kobbernetforbindelser vokser. Vi mener faktisk, at vi kan få en fornuftig forretning ud af det på fibernettet. Vi tester i øjeblikket og håber inden for en overskuelig fremtid at kunne tilbyde fiberforbindelser. Det er også relevant på erhvervsområdet, fordi flere og flere har medarbejderbredbånd, og det skal vi selvfølgelig også kunne levere, hvis de flytter,« siger Frederik Siegumfeldt.

TDC vil ind hos elselskaber

Hos TDC understreger koncerndirektør Peter Schleidt, som har ansvaret for TDCs netværk, at TDCs fibernet står åbent for alle, og at prisen for at få adgang til dem er reguleret af de statslige myndigheder. Han mener derfor ikke, at TDC kan holdes ansvarlig for, at der ikke er andre leverandører end TDC-selskaber på nogle adresser.

pix-Telenor-kontor

Omvendt så han gerne, at TDC tilsvarende kan få adgang til de fibernet, som elselskaberne landet over etablerer, så TDC kan tilbyde kunderne TDC-varer. Men fordi elselskabernes markedsandel ikke er så stor, er adgangen ikke reguleret af myndighederne.

»Af de 1,15 millioner danske husstande, der i dag har adgang til fibernet, er det faktisk over 75 procent, som kun har adgang til et lukket netværk helt uden konkurrence,« konstaterede han forleden i et læserbrevssvar i Berlingske.

pix-Telenor-butik

Også Telenors Jesper Hansen ser elselskabernes fibernet som en mulig del af Telenors satsning i 2016.

»Hvis vi måtte beslutte også at tilbyde vores bredbånd på fibernettet, ville et tættere samarbejde med fiberselskaberne også være interessant,« siger han til Berlingske.

Erhvervsstyrelsen sendte tidligere i denne uge tre analyser af bredbåndsmarkedet i Danmark i høring og vil – når svarfristen udløber 16. december – se på, om der skal nye indgreb til for at sikre en ordentlig konkurrence.

tele

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen