Berlingske Business
14:21Lundbeck skraber bunden på en nyhedsfattig dag

Ny Waoo-formand: Vi giver ikke op

pix-Jørn Zielke
Jørn Zielke fra Energi Midt er ny formand for energiselskabernes fælles salgsselskab, Waoo, som er ude i modvind. Foto: Waoo

Elselskabernes trængte internet- og TV-selskab Waoo håber på at finde strategisk partner efter flere energiselskabers aftaler med konkurrenterne.

Energiselskabernes fælles salgsselskab for internet og TV, Waoo, giver ikke op, selv om flere af ejerne har forladt Waoo og kastet sig i armene på de nærmeste konkurrenter, TDC og Stofa.

Det gør Waoos nye bestyrelsesformand, Jørn Zielke, klart. Han er divisionsdirektør i Energi Midt og har nu overtaget formandsstolen, efter at Kim Frimer, administrerende direktør for Randers-selskabet Verdo (tidligere Energi Randers), forleden måtte trække sig, efter at Verdo indgik aftale med landets næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, som ejes af Sydenergi/SE.

Søger strategiske partnere

»Vi har bygget et stærkt varemærke op, fået flere og flere kunder og samtidig holdt en nedadgående omkostningskurve. Vi har en opgave med at få volumen i TV-forretningen, så vi kan sikre, at vi får adgang til indkøbsfordele. Vi er derfor i dialog med mulige strategiske partnere om netop dette,« siger Jørn Zielke, hvis Energi Midt har 60.000 bredbåndskunder med Waoo-abonnement.

Waoo har trods et farvel til først Sydenergi/SE, så Trefor i det jyske trekantsområde og senest Verdo og Sydfyns Elforsyning hentet 9.000 nye kunder hver måned og leverer nu til 275.000 danske husstande, oplyser selskabet. Til sammenligning har det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab, 1,2 millioner husstande og Stofa 480.000 privat- og erhvervskunder.

Det nordjyske energiselskab Nyfors overvejer også sit fortsatte medlemskab af Waoo.

Kundemængde afgør priserne

Antallet af især TV-kunder er afgørende for, om man som TV-leverandør kan forhandle sig til nogle attraktive priser hos TV-stationerne. Det var bl.a. derfor, at TDC i september 2014 købte Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, med 500.000 kunder for 12,5 milliarder kroner. Frafaldet i Waoo gør det sværere for selskabet for forhandle gode priser hjem, og det vil presse Waoos økonomi.

Energiselskaberne har igennem snart ti år gravet lysoptiske fiberkabler ned parallelt med deres strømkabler for at kunne levere internetforbindelser, TV og telefoni og dermed konkurrere med især TDC.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen