Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Ny TV-boks skal holde på YouSees kunder

pix-Boks
TV-udbuddet fra de forskellige udbydere ligner hinanden mere og mere. Derfor er opgaven at skille sig ud og få tingene til at virke smidigere og enklere sammen, er opskriften, som TDC-koncernen går efter. Foto: Thomas Breinstrup

Danmarks største kabel-TV-selskab samler nu alle sine underholdningsfunktioner på TV og film i en ny boks, som mindst 200.000 hjem gerne skal have om få år, håber YouSee.

En lille, sort boks på størrelse med en pæn roman er det nye og nu ikke længere hemmelige våben, som skal holde på kunderne og helst skaffe nye til i Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee.

På mandag, den 18. april, lanceres den nye TV-boks, som vil koste fra 30 kroner om måneden oven i abonnementet, og den første måned bliver gratis, fordi YouSee håber, at man bliver overbevist, når man først prøver boksen. Fremover bliver boksen en fast del af YouSees TV-abonnementer, som dermed for nye kunder vil stige med 30 kroner om måneden. I dag har kun ti procent af YouSees kabel-TV-kunder en boks, som koster 99 kroner om måneden.

»Vi skal ud til flere end 200.000 danske hjem på ganske få år. Det er oplevelsen, som boksen kan give, som der er fokus på,« siger Jacob Mortensen, TV-direktør hos YouSee, som især håber, at nuværende YouSee-kunder vil stige på den nye TV-boks, som modsat den nuværende ikke har musik og filmtjenesten som en del af månedsabonnementet.

Bedre og samlet navigation

Mange af boksens funktioner har også tidligere været tilgængelige men har fået en grafisk opstramning i designet og måden at navigere rundt på og samler dem på hjemmets største TV-skærm.

Med fjernbetjeningen til boksen kan man bl.a. kalde et TV-overblik frem og se, hvad der sendes lige nu, og hvad der kommer om lidt. Samtidig kan man nederst på skærmen bevæge sig til højre eller venstre og finde tidligere udsendelser sendt på den kanal, som man lige nu ser. Med et klik i overblikket kan man optage den ønskede udsendelse på boksen, der har en terabyte lagerplads, med to klik alle fremtidige udsendelser i serien. Egne optagelser har ingen udløbsdato modsat TV-arkivet.

Boksen er udstyret med otte såkaldte TV-tunere, så flere kanaler indlæses, mens man ser den ene. Dermed går kanalskift hurtigere. Boksens hukommelse gør også, at man kan spole tilbage i direkte udsendelser.

Hele YouSees Play-univers med TV, film, serier, lejefilm m.m. er også indbygget, så man kan se dem på den store TV-skærm og ikke kun via en app på en tavle-PC, computer eller mobiltelefon. Hvert sjette uge vil der komme en automatisk opdatering, ligesom YouSees apps bliver det i dag.

YouSee er i dialog med Netflix om at få Netflix med, mens HBO og C-More allerede er en del af. Der arbejdes også på, at man fra en app kan planlægge optagelser på boksen.

Boksen er afgørende for TDC-koncernen

YouSee, som tidligere var TDCs guldæg, har det seneste år mistet 53.000 TV-kunder og presses økonomisk, fordi flere vælger en mindre TV-pakke, mens andre helt dropper TV-abonnementet og helliger sig streamingtjenester som Netflix, HBO og andre, der kan levere film og serier over internetforbindelsen, hvor man også kan se DRs TV-kanaler.

YouSee har omkring 1,1 millioner husstande som TV-kunder, men kun 26 procent af alle TV-kunderne hos TDC og YouSee har i dag en TV-boks, som gør det muligt at bruge en række af de ekstrafunktioner, som TDC-koncernen meget gerne vil sælge til folk, heriblandt muligheden for selv at kunne vælge TV-kanaler i løsere vægt.

»Folk har ikke en TV-boks, og det er en udfordring for os i dag. For når vi udvikler nye muligheder, f.eks. at kunne vælge frit mellem kanaler, er det reelt kun samlet set 25 procent af vores TV-kunder i TDC og YouSee, der kan bruge disse nye tjenester. Det skal vi have gjort noget ved,« sagde TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, da hun i januar fremlagde den nye strategi frem til 2018 for Danmarks største telekoncern, hvor YouSee fra 1. juli overtager ansvaret for samtlige privatkunder i TDC.

Målet er, at 45 procent af TDC-koncernens TV-kunder i 2018 skal have en boks.

TDC købte i september 2014 Norges næststørste kabel-TV-selskab Get med 500.000 TV-kunder for 12,5 milliarder kroner. Meningen er, at YouSee og Get skal købe fælles ind af TV-kanaler for at presse dem ned i pris og samtidig dele teknisk platform, så der ikke skal udvikles til to forskellige.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen