Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Ny Pokémon-app skaber lynhurtigt succes for Nintendo

Billede
Den japanske spiludvikler Nintendo frigav fredag den nye mobil-app "Pokémon Go", og det nye mobilspil er lynhurtigt blevet en stor succes. Foto:

I løbet af weekenden har masser af mennesker verden over forsøgt at fange og træne Pokémoner med deres smartphone i hånden.

Den japanske spiludvikler Nintendo frigav nemlig fredag den nye mobil-app "Pokémon Go", og det nye mobilspil er lynhurtigt blevet en stor succes. Det er ikke gået investorernes næse forbi, og mandag morgen var den japanske aktie oppe og ramme en stigning på 25 pct., hvilket er selskabets største aktiestigning siden noteringen i Tokyo.

Siden offentliggørelsen af det nye Pokémon-univers er selskabets markedsværdi steget med omkring 7,1 mia. dollar, skriver Bloomberg News. Den samlede markedsværdi er nu 28 mia. dollar eller 188 mia. kr.

Spillet trækker data fra Google Maps, og ved hjælp af telefonens kamera blandes det virtuelle og virkeligheden sammen til et nyt univers, hvor Pokémon-dyrene dukker op på skærmen, hvis man nærmer sig et. Det betyder, at håbefulde Pokémon-trænere skal bevæge sig rundt i virkeligheden for at finde frem til Pikachu, Charmander og Squirtle.

JAPAN-GAMES-NINTENDO-MARIO-30YEARS

Ifølge Bloomberg News ser investorerne den tidlige Pokémon-succes som et tegn på, at der er mere at hente for spiludvikleren.

»Nintendo har helt klart formået at lave noget meget specielt, der har skabt en ny dille i markedet for mobilspil. Spillet er måske ikke stort nok til at rykke indtjeningen på den korte bane, men det kan vise sig at være meget godt for Nintendo i denne fase, hvor håbet på stor succes på mobilen er blevet reduceret i forhold til sidste år,« siger Amir Anvarzdah fra BGC Partners til Bloomberg News.

epaselect JAPAN FINANCE NINTENDO

Klokken 7.00 mandag morgen dansk tid stiger aktien 22,1 pct. på børsen i Tokyo til 19.900 yen - det højeste niveau siden november sidste år.

»Pokémon Go« er en app, man downloader til sin iPhone eller Android-telefon. Spillet er frigivet i USA, Australien og New Zealand, men det er endnu ikke kommet til Danmark.

pix-Super Mario

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen