Berlingske Business

Ny optur for PC-salget

pix-Bærbar tavle
Bærbare PCer og de såkaldte 2-i-1-computere, hvor skærmen direkte kan tages af og bruges alene, bliver stadig mere populære på grund af de faldende priser. Taiwanske Acer - verdens fjerdestørste PC-producent - forsøger sig også med en mellemting som denne Aspire R13, der kan stilles om til lidt af hvert. Foto: Robyn Beck, AFP/Scanpix Foto:

Lenovo befæster førerpositionen og står nu for næsten hver femte solgte PC i verden.

Efter mere end to års konstant nedgang rundede PC-markedet 2014 af med en optur, og verdens største PC-leverandør - kinesiske Lenovo - befæstede sin position og står nu for næsten hver femte leverede PC verden over.

Den samlede udskibning af PCer fra fabrikkerne endte i oktober-december på 83,7 millioner styk eller en procent mere end året tidligere, viser nye tal fra analysehuset Gartner, der følger teknologimarkedet tæt.

09UDLlas-Vegas.jpg

Fra tavler til PCer

»Udskiftningen af PCer med tavlecomputere toppede i 2013 og det første halvår af 2014. Nu hvor tavlerne er trængt ind på en række nøglemarkeder, er forbrugerne langsomt ved at skifte tilbage til PCerne,« siger Gartners ledende analytiker, Mikako Kitagawa.

Der er dog store forskelle fra egn til egn i verden, men i Vesteuropa, som Danmark hører til, har PC-salget været godt.

Lenovo, som for nogle år siden slog amerikanske Hewlett-Packard (HP) af tronen, solgte i oktober-december 16,2 millioner PCer og sidder dermed på 19,4 procent af verdensmarkedet mod 18,3 procent for et år siden. Også HP er som nummer to gået frem, nemlig fra 16,4 til 18,8 procent, ligesom også amerikanske Dell som nummer tre er vokset fra 11,8 til 12,7 procent.

Taiwanske Acer er fortsat nummer fire med 8,1 procent af verdensmarkedet mod 7,3 et år tidligere, og ligeledes taiwanske Asus ligger uændret på 7,5 procent og bevarer dermed femtepladsen.

pix-Samsung Ativ Book 9

To-i-en-computere vinder frem

PC-leverancerne til Europa, Mellemøsten og Afrika voksede med 2,8 procent til 26,5 millioner styk, og det er navnlig salget af bærbare PCer, der har trukket det op, takket være de lavere priser. Også de såkaldte to-i-en-tavlecomputere, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en almindelig tavle-PC, ser ud til at vinde flere forbrugerhjerter, viser Gartners tal.

pix-Biler

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen