Berlingske Business

Ny norsk redningskrans til TDC

pix-TDC med skilt
TDCs konkurrenter har fortsat travlt med at hugge kunder fra TDC, som derfor skal finde andre steder at hente penge hjem. Arkivfoto: Thomas Breinstrup

TDC henter overraskende flere mobilkunder i Danmark men mister kunder på alle andre fronter, viser regnskabet for 3. kvartal.

Stik mod forventning lykkes det TDC at øge antallet af mobilkunder i Danmark, men omsætningen i Danmark daler, og telegiganten reddes derfor igen af sit norske milliardopkøb, som sikrer et bedre resultat.

TDC, som er Danmarks største teleselskab, har i juli-september hentet 13.000 nye mobilkunder, de 11.000 blandt privatkunder, og er nu oppe på 2.570.000 mobilkunder. Til gengæld har telekoncernen mistet 35.000 fastnetkunder, 3.000 TV-kunder og 5.000 bredbåndskunder.

Omsætningen er i forhold til sidste år på samme tid gået frem med 4,5 procent til 5.898 millioner kroner, og driftsresultatet (EBITDA) er vokset en anelse fra 2.512 til 2.537 millioner kroner på et ellers særdeles hårdt telemarked. I Danmark går TDC dog hele 6,6 procent tilbage på omsætningen til 4.658 millioner kroner, mens driftsresultatet for udelukkende den danske forretning er faldet med 11,9 procent til 2.110 millioner kroner. TDC fastholder dog forventningerne for hele 2015.

Det lykkes nemlig for telegiganten at få kunderne til at bruge lidt flere penge hver måned. I 2. kvartal brugte hver TDC-kunde i gennemsnit 120 kroner om måneden, nu er beløbet oppe på 122 kroner - men dog langt fra de 133 kroner, som det var for et år siden. På et presset marked ser investorerne det dog som et godt tegn.

TDC

I mio. kr.3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning589856435%
Driftsresultat12231362-10%
Nettoresultat517712-27%
Egenkapital243401843032%

Alle fire vinder mobilkunder

Regnskabet fra den sidste af de fire store er det første, siden Pernille Erenbjerg overtog topposten i TDC, da Carsten Dilling i august blev skiftet ud. Hun var indtil da viceadministrerende direktør og koncernfinansdirektør.

Hun kalder selv tilbagegangen i Danmark på næsten 12 procent for »utilfredsstillende« men glæder sig over, at det er lykkedes at nedbringe frafaldet af kunder og tilmed score 13.000 nye, takket være især pakketilbud, hvor nuværende TDC-kunder køber flere ting, end de havde før.

TDC har nu 863.000 fastnetkunder, og 1.267.000 bredbåndskunder. Antallet af TV-kunder er nede på 1.381.000, og her fortsætter det tidligere guldæg, YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab, med at miste kunder. Endnu 6.000 er stået af, så YouSee nu er nede på 1.107.000 TV-kunder. Derimod formår TDC og datterselskabet Fullrate at hente 3.000 af de frafaldne TV-kunder hjem ved at levere TV over internetforbindelsen.

Alle TDCs konkurrenter har også fået flere kunder ligesom TDC selv for nu andet kvartal i træk. TDC er - unikt i Europa - Danmarks største på alle fire hovedområder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV. Telia hentede 12.000 flere mobilkunder, 8.000 nye bredbåndskunder og 3.000 nye TV-kunder men mistede til gengæld 2.000 fastnetkunder, men indtjeningen er gået tilbage. »3« hentede 11.000 nye mobilkunder, hvilket er noget mindre end tidligere, og samtidig falder omsætningen, mens driftsresultatet er stort set uændret. Telenor vandt endnu 15.000 mobilkunder men tabte 7.000 fastnetkunder og 2.000 bredbåndskunder og stillede for første gang med et negativt driftsresultat på 50 millioner norske kroner.

Norsk redning - igen

TDC er gennem de seneste regnskaber blevet reddet af sit norske milliardkøb, nemlig Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, som TDC købte i september 2014 for 12,5 milliarder kroner - lånt på gode betingelser. Kombinationen med YouSees 1,1 millioner husstande skal gerne give bedre indkøbsaftaler på TV-kanaler.

Get har i de seneste tre måneder øget sit TV-kundetal med endnu 2.000 til 428.000, mens endnu 5.000 bredbåndskunder er kommet til, så Get nu har 337.000. Gets omsætning er på et år steget med 5,3 procent til 1.761 millioner norske kroner, mens driftsresultatet (EBITDA) er vokset med 9 procent til 873 millioner kroner.

TDCs svenske forretning øger også omsætningen med 9,2 procent til 1.940 millioner svenske kroner, men driftsresultatet falder med 7,5 procent til 234 millioner.

TDC ejer lavprismobilselskaberne Telmore, YouSee Mobil (tidligere Onfone), Fullrate (som M1 er lagt ind under) samt Dansk Kabel-TV. YouSee er Danmarks største kabel-TV-selskab.

Den udmarvende mobilkrig og den nyligt aflyste fusion mellem Telia og Telenor i Danmark har fået de tre største - i rækkefølge TDC, Telenor og Telia - til at fjerne de billigste mobilabonnementer og i stedet lægge lidt ekstra i pakken på de nærmeste abonnementer for at få danskerne til at købe lidt dyrere abonnementer og dermed forbedre selskabernes indtjening. »3«, der ejer lavprismobilselskabet Oister, ventes at følge efter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen