Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Ny mobilrekord i Roskilde

Ny mobilrekord i Roskilde - 1
Mobiltelefonerne glødede på Roskilde Festival i weekenden, og der blev sat nye rekorder. Foto: Torben Christensen, Scanpix

Mobiltelefonerne har glødet ved weekendens festival. Navnlig datatrafikken er blevet populær og steg med 411 procent.

Gæsterne på weekendens Roskilde Festival er både hæse og har ømme tommelfingre. Der blev nemlig sat nye mobilrekorder ved årets største musikfestival i Danmark.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor (tidligere Sonofon), kunne mandag morgen gøre status på en yderst aktiv weekend på mobilnettet. Fra søndag til søndag blev der talt i 2.162.138 minutter mod normalt i 382.662 minutter. Ud over at være betragteligt over normalen er det en stigning på 14,1 procent i forhold til sidste års festival.

Markant stigning i Internet-brug

Antallet af SMS-tekstbeskeder steg med hele 36,7 procent, nemlig til 4.033.260 styk. På en normal uge i området ryger der »kun« 253.537 beskeder af sted.

Den helt markante stigning er dog sket på datatrafikken, altså at gå på nettet fra mobiltelefonen. Her voksede trafikken med 411,8 procent i forhold til sidste års festival. Festivaldeltagerne forbrugte 199.815 megabyte data, mens de lyttede, snakkede og festede.

»Årets gæster har været rigtigt flittige på mobiltelefonen. Trafikken pr. festivalgæst er steget markant i forhold til sidste år, og over hele linien er det samlede forbrug steget. Mange er ved at tage de nye muligheder på mobilen til sig. Derfor er mobiltelefonen i dag et uundværligt redskab for deltagerne, ikke blot for at ringe hjem til venner og familie, lave aftaler om mødesteder ved koncerter eller forevige oplevelserne gennem fotos og levende billeder. Mobilen bruges også til at se nyheder, læse e-post, se TV og gå på Messenger eller Facebook,« siger markedsdirektør i Telenor, Peter Berg.

Telias mast bukkede under i varmen

Telenor oplevede ingen nedbrud på de ekstra antenner, som var rullet til Roskilde for at undgå et mobilkaos. Derimod blev Telia ramt, da varmen fik ekstramasten til at bukke under. Det er noget, som teleselskaberne oplever med mellemrum, når temperaturerne stiger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen