Berlingske Business

Ny kæmpe telefusion på vej

pix-Frankrig
Milliardæren Patrick Drahis Numéricable byder 10 milliarder euro for at overtage sin nærmeste konkurrent, Bouygues Telecom. Arkivfoto: Eric Piermont, AFP/Scanpix Foto:

Fransk gigant lægger bud på sin nærmeste konkurrent, men regeringen er ikke begejstret for flere fusioner.

Ejeren af Frankrigs næststørste telekoncern, Numéricable-SFR, har budt 10 milliarder euro i kontanter for at overtage sin mindre konkurrent, Bouygues Telecom, med 11 millioner mobilkunder.

Bouygues-koncernens bestyrelse vil mødes 23. juni for at drøfte det uopfordrede bud fra Altice, der ejer Numéricable-SFR og leder af den marrokanskfødte milliardær Patrick Drahi. Bouygues understreger, at der ikke er forhandlinger i gang.

Et opkøb vil skabe Frankrigs ubestridt største mobilselskab, men den franske økonomiminister, Emmanuel Macron, har allerede meldt ud, at det »for øjeblikke er uønsket« med en yderligere konsolidering på telemarkedet. Han henviser til, at »stillinger, investeringer og bedre kundeservice skal prioriteres« frem for alt.

Dobbelt pris

Numéricable, der er Frankrigs største kabel-TV-selskab, overtog i april 2014 Frankrigs næststørste teleselskab SFR efter en budkrig mod netop Bouygues-koncernen, som er landets tredjestørste. Et opkøb vil betyde, at antallet af landsdækkende telekoncerner falder fra fire til tre.

Bouygues Telecom er kun vurderet til omkring 5 millioner euro.

Frankrig er Europas tredjestørste telemarked efter Tyskland og Storbritannien. Mange steder i Europa slår teleselskaber sig sammen eller køber hinanden op for at få en bedre forretning ud af det på et marked, hvor priserne presses hårdt af konkurrencen.

Altice har gennem de seneste 18 måneder købt det amerikanske kabelselskab Suddenlink, det portugisiske Portugal Telecom og altså SFR.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen