Berlingske Business

Ny kæmpe tech-milliardhandel faldet på plads

pix-Sandisk
Sandisk producerer masser af hukommelseskort til telefoner og andet mobilt udstyr og bliver nu en del af Western Digital-koncernen, som er kendt for sine harddiske. Arkivfoto: Gustau Nacarino, Reuters/Scanpix Foto:

Det er tilsyneladende sæson for milliardhandler for tiden. Western Digital køber Sandisk for 125 milliarder kroner.

En ny kæmpefusion i teknologiverdenen er faldet på plads. Western Digital, der producerer løse harddiske i stor stil, køber sin konkurrent Sandisk for 19 milliarder dollars eller 125 milliarder kroner.

Sandisk er kendt for sine små, transportable harddiske og hukommelseskort og har længe været rygtedes til salg. Med opkøbet styrker WD sin position på et marked, hvor flere og flere ting skal kunne kobles på nettet, hvilket har sendt aktierne hos alle, der producerer computerchips, op i rekordhøjder gennem den senere tid. Western Digital får dermed bedre adgang til de hukommelseskort, som bruges i smartphonetelefoner og andet mobiludstyr, hvor Sandisk har godt fat.

Dell

Overtagelsen af Sandisk ventes at ske i løbet af tredje kvartal 2016, og Western Digital forventer med købet at kunne fordoble sit marked verden over. Sammen vil de to producere harddiskdrev, SSD-harddiske, andre former for hukommelse til datalagring og, stå for netdatacentre.

Besparelser for 500 millioner dollars

WDs topchef, Steve Milligan, vil blive øverste boss for det samlede selskab, mens Sandisks topchef, Sanjay Mehrotra, vil indtræde i WDs direktion.

WD forventer, at opkøbet vil kunne give besparelser på 500 millioner dollars inden for 18 måneder.

Sandisks tætte samarbejde med den japanske elektronikgigant Toshiba vil fortsætte trods opkøbet.

For blot halvanden uge siden købte PC-giganten Dell netlagringsgiganten EMC i det, der blev beskrevet som det største teknologiopkøb nogen sinde. 63 milliarder dollars betalte Dell.

Western Digital er stiftet i 1970, mens Sandisk Corporation er 27 år gammelt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen