Berlingske Business

Ny Google-fremgang med stram styring

pix-Google-skilt
Internetgiganten Google vil fortsat bruge masser af penge på eksperimenter med f.eks. selvkørende biler, internetballoner og meget andet, men den nye kassemester vil i langt højere grad sikre, at udgifterne ikke løber løbsk. Arkivfoto: Susana Bates, AFP/Scanpix Foto:

Internetgigantens overskud vokser betragteligt, og den nye kassemester lover et fast greb om udgifterne.

For første gang i halvandet år har internetgiganten Google levet mere end op til forventningerne. Større annonceindtægter skæpper i kassen, og kassemesteren lover mere disciplin på udgiftssiden.

Google-aktien skød derfor næsten 14 procent i vejret, da regnskabet for april-juni kom torsdag aften dansk tid. Omsætningen er vokset med 11 procent til 17,72 milliarder dollars, mens overskuddet voksede med 17 procent til 3,93 milliarder dollars. Det svarede til et dagligt overskud på 295,3 millioner kroner.

De afgørende vigtige annonceindtægter voksede med 11 procent til 16,02 milliarder dollars, efter at Googles annonceomsætning gennem længere tid har været presset af, at flere og flere tilgår Internet fra mobiltelefoner og tavle-PCer, hvor annoncepriserne typisk er lavere. Annoncørerne betaler kun Google, hvis nogen faktisk klikker på en annonce, og antallet af annoncer eller betalte klik er steget med 18 procent. Så selv om gennemsnitsprisen på en onlineannonce faldt med 11 procent, opvejes det af den større annoncetilgang.

Styr på udgifterne

Googles netfilmtjeneste, YouTube, vokser fortsat i popularitet. Den tid, som folk ser YouTube-klip, er nu 60 procent højere end tidligere, og visningstiden på mobilt udstyr er mere end fordoblet, oplyser Google.

Googles udgifter er vokset med ti procent til 12,9 milliarder dollars i forhold til sidste år og udgør 73 procent af den samlede omsætning. Men udgifterne er kun vokset med 91 millioner dollars siden 1. kvartal, og det ses som et tegn på, at internetgigantens nye kassemester, Ruth Porat, har taget hårdt fat, siden hun i maj forlod Morgan Stanley og rykkede til Google.

Hun fremhæver da også selv »disciplin i udgiftsstyringen« og lavere udgifter til juridiske trakasserier.

Google har hovedkvarter i Mountain View i Californien på den amerikanske vestkyst.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen