Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Ny fyringsrunde i Telenor

TELENOR-RESULTS/
Foto:

Omfattende reorganisering i Danmarks næststørste telekoncern koster medarbejdere og ledere jobbet.

54 medarbejdere og ledere i Danmarks næststørste telekoncern, Telenor, er tirsdag formiddag blevet sagt op som led i en omfattende reorganisering, hvor også 31 ubesatte stillinger nedlægges.

Det oplyser den norskejede telekoncern.

Det sker et år, efter Telenor i august 2016 fyrede 79 medarbejdere og lukkede fem Telenor-butikker.

Varslede fyringer for en måned siden

For en måned siden varslede Telenors topchef, Jesper Hansen, over for Berlingske, at der var besparelser forude.

»Vi skal både blive et stærkere og slankere Telenor. Men det skal ikke bare være en slankekur, for vi kunne sagtens tabe ti kilo men ville tage dem på igen. Derfor har vi forsøgt at ændre kostvaner, så det ikke bare bliver et kvik-fiks,« sagde han, som siden sommeren 2015 har stået i spidsen for Telenor i Danmark.

Tirsdagens fyringsrunde rammer »i langt overvejende grad« stabsfunktioner, som ikke har direkte kontakt med Telenors kunder, oplyser selskabet.

»Vi har set et behov for at omorganisere os, så vi øger effektiviteten og samler ansvaret for kundeoplevelser et sted. Derfor investerer vi både i nye, kritiske kompetencer men fjerner også en række nuværende stillinger og ledelseslag. Det betyder desværre, at vi siger farvel til dygtige og kompetente medarbejdere på tværs af organisationen, og det er en svær men nødvendig øvelse,« siger Jesper Hansen om fyringerne.

Bedre forståelse for kunderne

Han begrunder omorganiseringen med, at Telenor vil »prioritere de områder, som skaber størst værdi for vores kunder« ved at skabe »en mere enkel og handlekraftig organisation«, som bedre kan forstå, hvad kunderne har brug for.

»Det er ganske enkelt en nødvendighed, når vi opererer i et så konkurrencepræget marked som det danske,« siger han.

Samtidig med fyringerne har Telenor derfor gjort klar til at oprette 19 nye stillinger med specialer inden for digitalisering og dataanalyse for bedre at kunne levere, hvad kunderne forventer, også i form af bedre og enklere selvbetjening på nettet.

Telenor er Danmarks næststørste telekoncern efter TDC. Det seneste regnskab fra midt i juli viste, at Telenor i april-juni hentede 11.000 flere mobilkunder, samtidig med at økonomien bliver stadig bedre.

Telenor havde ved udgangen af juni i alt 1.840.000 mobilkunder, 68.000 fastnetkunder og 143.000 bredbåndskunder. Omsætningen for 2. kvartal var på 1,28 milliarder norske kroner (koncernen opgiver ikke beløb i danske kroner) med et driftsresultat (EBITDA) på 224 millioner norske kroner. Der var pr. 30. juni 1.578 ansatte i Telenor Danmark.

Telenor har været plaget af et hav af møgsager over de seneste par år i forbindelse med, at selskabet har skiftet et virvar af IT-systemer ud med henblik på at skabe et nyt og overskueligt system, som både selskabets egne medarbejdere og alle kunderne gennem selvbetjening over nettet kan bruge. Det har kostet dyrt i både pengekassen og på imagekontoen.

Nokia overtager det danske mobilnet

Telenor og Telia har siden 2014 været fælles om deres mobilnet i Danmark - det eneste sted i verden, hvor de to telegiganter arbejder så tæt sammen. En egentlig fusion mellem de to i Danmark måtte opgives på grund af udsigten til et nej fra EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Samtidig med fyringsrunden overtager finske Nokia, som er verdens næststørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson, nu al drift af Telenors og Telias danske mobilnet, TT-Netværket.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen