Berlingske Business

Ny funktion på Facebook: Vend tommelfingeren nedad

pix-Omvendt
Den længe efterspurgte mulighed for ikke at synes om noget på Facebook kommer nu. Manipuleret foto: Stephen Lam, Getty Images/AFP/Scanpix

Om kort tid får verdens største sociale netværk, Facebook, en ny funktion, men den skal ikke bruges til at nedstemme andres indlæg, understreger topchef Mark Zuckerberg.

Facebook er »meget tæt på« at indføre den nedadvendte tommelfinger, som har været efterspurgt konstant, siden »Synes om«-knappen kom til i 2009.

»I hundredvis har spurgt om dette, og i dag er en særlig dag, for i dag er dagen, hvor jeg faktisk kan fortælle, at vi arbejder på det og er meget tæt på at lægge den ud til test,« sagde det sociale netværks stifter og topchef, Mark Zuckerberg, da han tirsdag stillede op til en spørgerunde i hovedkvarteret i Menlo Park i Californien på den amerikanske vestkyst.

BOSNIA/

Den 31-årige Zuckerberg har tidligere været imod sådan en knap. Han understregede da også, at han ikke ønskede den nedadvendte tommelfinger brugt til at »nedstemme« andres indlæg på verdens største, sociale netværk. Den skal derimod bruges i de situationer, hvor det at klikke på »Synes om« ved »triste« indlæg føles upassende.

Zuckerberg: Ingen skal nedstemmes

»Vi ønsker ikke at gøre Facebook til et forum, hvor folk kan stemme hinandens indlæg op eller ned. Det er ikke den slags fællesskab, vi ønssker at skabe. Ingen ønsker at gå gennem processen med at dele nogle øjeblikke, som var vigtige for én selv i løbet af dagen, og så blive »nedstemt« af andre,« sagde Mark Zuckerberg.

03BUSzenbu-inde.jpg

Ifølge ham har det været »overraskende indviklet« at skabe den nye, nedadvendte tommelfinger.

Facebook havde i april-juni 1,49 milliarder månedlige, aktive brugere, 13 procent flere end for et år siden, og en omsætning på 4,04 milliarder dollars. 1,31 af de 1,49 milliarder tilgår Facebook via mobilt udstyr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen