Berlingske Business

Ny datalov koster virksomheder flere milliarder

lars
(ARKIVFOTO) En ny medlemsundersøgelse blandt 415 virksomheder fra Dansk Erhverv viser, at en gennemsnitlig virksomhed har brugt 38.772 kr. alene på forberedelsen af den nye datalov. Foto:

Dansk Erhverv anslår, at indførelsen af EU's nye persondatalov indtil videre har kostet danske virksomheder 8,1 mia. kr.

Det skriver Børsen.

Direktør for det digitale bureau Twins Solutions, Jesper Andersen, havde egentlig ikke tænkt, at EU's nye persondatalov, GDPR, ville få den helt store betydning for hans firma.

»Vi har aldrig rigtig tænkt os selv som databehandlere. Vi har nærmere tænkt, at det var sådan nogen som KMD eller CSC,« siger direktøren, som blandt andet har Arbejdernes Landsbank og Fleggaard som kunder, til Børsen.

Efter at have nærstuderet forordningen som træder i kraft den 25. maj, har Jesper Andersen altså måtte iværksætte en række nye tiltag, da Twins Soultions via sin produktion af hjemmesider har adgang til enkelte kunders produktionsmiljø.

Firmaet bruger, hvad der svarer til en årlig deltidsstilling på GDRP, og bureauet er langtfra de eneste, der har oplevet GDRP som en fordyrelse af deres forretning.

En ny medlemsundersøgelse blandt 415 virksomheder fra Dansk Erhverv viser nemlig, at en gennemsnitlig virksomhed har brugt 38.772 kr. alene på forberedelsen af den nye datalov. Ud fra det tal anslås de samlede omkostninger for danske virksomheder til 8,1 mia. kr.

»Det er et voldsomt højt tal. Nu har jeg arbejdet med byrder på erhvervslivet i mange år efterhånden, og ud over nye skatter har jeg aldrig oplevet så stor en byrde,« siger underdirektør i Dansk Erhverv Geert Laier Christensen til Børsen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen