Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Ny, dansk fladskærmsrekord nærmer sig

pix-TV-skærme
Salget af fladskærme i Danmark er igen gået op - lige nu ligger det 14 procent højere end for et år siden, og det kan sætte ny rekord. På Europas største forbrugerelektronikmesse IFA i Berlin i denne uge gør producenterne, hvad de kan, for at imponere med nye modeller. Foto: Sören Stache, EPA/Scanpix Foto:

Der er god gang i udskiftningen af de mange fjernsyn, som blev købt, da Danmark gik over til digitalt TV i 2009, og det tegner til en rekord. Samtidig vokser skærmstørrelserne - og ikke kun på TVet. Og halvdelen af vores penge til elektronik bruges faktisk på mobiltelefoner.

BERLIN: Der er udsigt til ny TV-rekord i Danmark i år.

Allerede ved udgangen af juli var der solgt 352.000 fladskærme, og sammenholdt med sidste år er det 14 procent mere. I hele 2015 købte danskerne 537.000 skærme.

»I begyndelsen af året blev der trykket en hel del 32-tommerskærme ud. Ellers har 55-tommerskærmene taget en hel del, og også skærme i størrelser over 60 tommer er begyndt at fylde noget i omsætningen. Forbrugerne ønsker i al almindelighed større skærme, uanset hvilken type produkt der er tale om - bilnavigationssystemer, fladskærme, tablets eller mobiltelefoner,« forklarer Christian Pagmert, markedsanalytiker hos GfK, der i modsætning til andre analysefirmaer får indrapporteret de nøjagtige salgstal fra detailhandelen.

Sport trækker - og almindelig alderdom sætter ind

Direktør Laila Kelp Rasmussen i Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der samler producenterne, ser to grunde til, at salget igen stiger efter flere års udfladning eller fald.

»De store sportsbegivenheder som EM og OL trækker, men mange er også nu nået til at skifte den skærm ud, som de købte i 2009, hvor Danmark skiftede til digitale TV-signaler, og i tiden derefter,« siger hun.

De nye og dyrere OLED-skærme har endnu ikke taget danskerne med storm. Her er det selve skærmkvaliteten, som får et stort løft i forhold til LED-skærmene, som de fleste kender. Bedre og dybere sorte farver, klarere billeder og bredere betragtningsvinkler er OLEDs styrker. Men kun 1.000 OLED-skærme er der hidtil solgt i år mod 2.000 i hele 2015, viser GfKs tal. Det er sydkoreanske LG Electronics, der har taget têten og er førende på OLED.

»LG har næsten hele OLED-markedet. Vældigt snart - i løbet af efteråret - vil prisen på et 55 tommer OLED-TV ramme 20.000 kroner, og så vil salget virkelig begynde at stige. Vi ser meget gerne, at priserne kommer ned, men vi er der ikke helt endnu,« siger David Montanya fra LG Electronics, mens han demonstrerer de nyeste skærme,

Vi vil se TV i ultra-HD

OLED-skærmene findes fra 55 tommer til 77 tommer. Philips har netop introduceret sit første OLED-TV med baggrundsbelysningen Ambilight i TV-rammen. Det er på 55 tommer og koster 30.000 kroner. Men de øvrige TV-producenter viger uden om OLED, som er dyrere at producere, og satser på andre teknologier.

Mens der altså er langt mellem OLED-TV-skærme i Danmark, har TV-skærme i ultra-HD-opløsning - altså selve billedkvaliteten med mængden af prikker eller pixler på skærmen - derimod på rekordtid indtaget danske stuer og sommerhuse. 27 procent af alle solgte fladskærme frem til og med juli er i dag i ultra-HD-opløsning (som nogle producenter kalder for 4K), hvilket er fire gange så detaljeret som fuld-HD-skærme. Sidste år var det 18 procent. Ser man i stedet på priserne, udgør ultra-HD-skærme, der er noget dyrere end fuld-HD-skærme, nu tæt på 50 procent af den samlede omsætning på TV-skærme.

Halvdelen af pengene går til mobiltelefoner

Buede TV-skærme har været meget debatteret, og stort set alle producenter - med undtagelse af Samsung - har droslet ned eller helt opgivet at sælge buede skærme. Ifølge GfK udgør buede TV-skærme under ti procent af det samlede salg i kroner men lavere, hvis man tæller dem op på styk.

»Nej, de er ikke dominerende,« som Christian Pagmert fra GfK udtrykker det.

Næsten halvdelen af alle de penge, som vi i Vesteuropa bruger på elektronik til hjemmet, helt præcis 49 procent, går til smartphonetelefoner. IT-udstyr som PCer og printere tager 29 procent af budgettet, forbrugerelektronikken 19 procent og fotoudstyr de sidste tre procent. Sådan er det i år, og sådan vil det være til næste år, anslår GfK.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen