Berlingske Business

Ny business-iPad udfordrer Microsoft

Ipad_stor_Business
Den kommende opdatering af iPad har en større hukommelse og er målrettet erhvervsbrugere. Foto:

Erhvervslivet skifter til tablet-computere, og Apple vil have sin store del af kagen.

Apple har ikke for vane at lade sig dirigere af konkurrenternes ageren i markedet, men det var ikke desto mindre indtrykket i går, da en ny iPad så dagens lys.

For det første skete annonceringen samme dag, som Microsoft havde en stor produktlancering, det nye Office 365. For det andet ses den nye iPad med fordoblet lagerkapacitet, fra 64 gigatebyte til 128 gigabyte, som et direkte angreb mod Microsofts tablet-computer Surface Pro, der skal tækkes erhvervsmarkedet.

Analytikere forventer, at brugen af tablet-computere fortsat vil vokse i 2013, herunder at formatet for alvor vil få fodfæste i erhvervslivet. Derfor er såvel Apples som Microsofts lanceringer vigtige, og apparatets lagerplads spiller en vigtig rolle for professionelle brugere, siger Charles Golvin fra analysefirmaet Forrester til Wired.

”Til trods for skiftet til skyen (cloud computing, red.), er der kunder, som ikke har nok i 64 gigabyte på en iPad.”

Charles Golvin forklarer, at det hænger sammen med, at brugerne hele tiden finder på nye anvendelsesmuligheder for tablet-computere som iPads, og ofte kræver det mere lagerplads.

Apple lægger ikke skjul på sine ambitioner for erhvervsmarkedet, hvor man hidtil har spillet en perifer rolle i forhold til Microsofts Windows og PC-platformen. I en pressemeddelelse fortæller vice-president Philip Schiller, at der nu er 120 millioner iPads i omløb, og de bliver langt fra kun brugt til private formål. 85 procent af virksomhederne på Fortune 500-listen tester eller har allerede implementeret iPads, lyder det fra Apple.

Den nye iPad vil være i handlen 5. februar, fire dage før Microsofts Surface Pro kommer på markedet. Apples pris er 799 dollar mod 999 dollar for Microsofts produkt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen