Berlingske Business

Ny Android bliver en skumfidus

pix-Marshmallow
Den er god nok: Næste udgave af Googles mobilstyresystem Android bliver ... en skumfidus! Foto: EPA/Google/Scanpix Foto:

Næste version af Googles mobilstyresystem kommer til efteråret med bl.a. fingeraftryksaflæsning og mere kontrol over, hvilke data de mange apps må kende.

Næste udgave af Googles styresystem til mobiltelefoner og tavle-PCer, Android, er undervejs. Marshmallow eller Skumfidus bliver kælenavnet, og det vil bringe et nyt mobilbetalingssystem og fingeraftrykslæsning med sig.

Siden præsentationen i maj på Googles store udviklerkonference, Google I/O, har arbejdsnavnet på Android 6.0 været Android M, men nu er der et officielt kælenavn, som dermed fortsætter i slikverdenen, sådan som også de tidligere versioner af Android - senest Lollipop og før da KitKat - har gjort brug af, så det er lettere at huske frem for et tal. Marshmallow ventes klar i løbet af efteråret.

pix-Google-logo

Goddag til Android Pay og mere kontrol

Softwareopdateringen vil byde på Android Pay, som er en ny udgave af Googles betalingstjeneste, og som kan bruges til at betale med i både applikationer og i virkelige butikker. Android Pay skal konkurrere med bl.a. Apple Pay og Samsung Pay.

I Marshmallow kan man ved at holde den store knap på telefonen nede kalde den digitale assistent Google Now frem og få, hvad der beskrives som »nyttige oplysninger« ud fra, hvad man foretager sig netop nu - alt fra, hvilke e-mails man læser, til at vide, hvilken tørretumbler man bruger.

Endelig vil brugerne få udvidet adgang til at styre, hvilke oplysninger de applikationer, som installeres, skal have lov til at læse på telefonen eller tavle-PCen, og om de f.eks. må kende ens geografiske placering eller må bruge udstyrets mikrofon.

pix-Sundai Pichai

Ventetid må beregnes

Omkring 80 procent af alle nye smartphonetelefoner leveres fra fabrikkerne med Android som styresystem, mens omkring 14 procent kommer med Apples iOS og to-tre procent med Microsofts Windows. Android er koblet tæt sammen med Googles mange nettjenester, som derigennem får stadig flere brugere, når nu programmerne allerede ligger på telefonerne.

Det er netop det, som EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, har sat en undersøgelse i gang af: om Google tvinger Android-mobilproducenterne - f.eks. Samsung, HTC, Motorola, Sony og LG Electronics - til at fremme Googles egne tjenester på telefonerne.

pix-Android

Den nye Android-version kommer ikke straks ud til en telefon nær dig. De mange mobilproducenter tilpasser typisk Android-softwaren til deres egne telefoner, og hver gang der kommer en ny grundudgave af Android, skal den igen tilpasses. Lige nu er det derfor kun omkring 18 procent af alle Android-brugere - på telefoner såvel som på tavle-PCer -, der anvender den lige nu nyeste Android-udgave, Lollipop. 73 procent kører stadig på de ældre versioner, KitKat og JellyBean, i modsætning til, når Apple opdaterer sig styresystem. Den nyeste udgave, iOS 8, som kom i september til iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer, ligger allerede på 85 procent af Apple-produkterne.

Apple ventes i øvrigt i begyndelsen af september at lancere både en ny iPhone-telefon og iOS 9 som opdateret styresystem.

pix-Android

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen