Berlingske Business

Nu vil Disney lancere sin egen streamingtjeneste

78244072 - 20170809031044457_o
Disney håber på sigt at kunne generere et større overskud fra sin egen streamingtjeneste frem for at udleje sine film til tjenester som Netflix. Scanpix/Tony Avelar/arkiv

Disney håber på sigt at kunne tjene flere penge på sin egen tjeneste frem for at udleje sine film til Netflix.

Disney vil fra 2019 ikke længere levere nye film til Netflix. I stedet vil verdens største underholdningsselskab lancere sin egen streamingtjeneste.

Det sker i et forsøg på at indfange seere, der dropper det traditionelle fjernsyn til fordel for det digitale.

Disney håber på sigt at kunne generere et større overskud fra sin egen streamingtjeneste frem for at udleje sine film til tjenester som Netflix.

Imens bruger Netflix og konkurrenter som Amazon.com og HBO millioner af dollar på at købe og producere eget indhold og streame det direkte til forbrugerne.

pix-Facebook-TV

Analytikere fra Wall Street forudser, at Disneys indtræden på et allerede fyldt streamingmarked samt omkostningerne til den teknologi, der skal understøtte selskabets onlinetjenester, kan være en kæp i hjulet for indtjeningen.

Umiddelbart efter nyheden faldt Disneys aktier da også 3,8 procent, mens Netflix' aktier faldt tre procent.

»Streaming-tjenesterne vil give Disney langt større kontrol over vores egen skæbne i et hurtigt skiftende marked,« udtaler administrerende direktør Bob Iger, som betegner selskabets plan som "en helt ny vækststrategi".

Disney vil basere sine nye tjenester på en teknologi fra video-streaming-firmaet BAMTech. Underholdningsgiganten vil således betale 1,58 milliarder dollar for yderligere 42 procent i BAMTech.

Disney er et af de mest anerkendte navne på Netflix, men selskabet er ikke det første, der trækker sig fra den amerikanske streamingtjeneste. I 2011 trak Starz Entertainment omkring 1000 film fra sit katalog på Netflix.

Ved at trække sig ud af sin aftale med Netflix vil Disney reservere nye film som "Toy Story 4" og Frozen 2" til sin egen tjeneste.

pix-Netflix-fjernbetjening

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen