Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Nu varsler Telia stor fyringsrunde

pix-Telia-butik
Telia lægger sin kundeservice om. Det koster medarbejdere. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

Danmarks tredjestørste teleselskab siger fredag over 50 medarbejdere op for at forenkle sin kundeservice.

Endnu en stor fyringsrunde rammer nu den danske telebranche, hvor landets tredjestørste teleselskab, Telia, skal af med over 50 medarbejdere.

Fyringsrunden, som medarbejderne efter Berlingskes oplysninger i detaljer får besked om fredag morgen, kommer kun få dage, efter at Telias nærmeste konkurrent, norske Telenor, tirsdag i denne uge fyrede 54 medarbejdere og ledere som led i en større omlægning i selskabet, hvor også 31 ubesatte stillinger blev nedlagt. Telenor var også igennem en fyringsrunde for i august 2016, hvor 79 blev sagt op og fem Telenor-butikker lukket.

Tre kundeservicer lægges sammen

Pressechef i Telia, Rasmus Avnskjold, bekræfter, at der vil ske afskedigelser, og at medarbejderne ved, at de får nærmere besked fredag.

»Det drejer sig udelukkende om vores kundeservicefunktioner og vil primært ramme administrative medarbejdere her. Telia i Danmark har tre varemærker, Telia, CallMe og DLG Tele, som har hver sin kundeservice med egne mellemledere, coaches og superbrugere. De bliver nu knyttet tættere sammen, og der bliver derfor færre mellemledere og coaches, hvilket betyder kortere afstand til den enkelte medarbejder og mere tid til kunderne, når unødvendige arbejdsgange afskaffes. Men de berørte medarbejdere får besked i løbet af fredag, og derfor kan jeg ikke gå mere i detaljer nu,« siger han til Berlingske.

Telia, hvis danske hovedsæde ligger på Holmbladsgade på Amager, er Nordens største teleselskab med base i Stockholm og Helsinki og havde i Danmark ved udgangen af juni 1.074 ansatte. Medarbejdertallet har ligget stabilt meget længe, men Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, har det også svært på det meget konkurrenceprægede, danske telemarked.

Fagforening klar til hjælp på stedet

Fagforeningen HK Service Hovedstaden, som organiserer en række af de Telia-ansatte, vil være til stede hos Telia fredag morgen, når fyringerne officielt meldes ud, og blive hele dagen for at kunne hjælpe og vejlede.

Formand for HK Service Hovedstaden, René Knudsen, vurderer, at ledelsen og medarbejdergruppen er nået frem til en god fratrædelsesordning, som »tydeligt viser, at Telia - modsat mange andre i telebranchen - agerer socialt ansvarligt«. HK har dog også enkelte kritikpunkter, som man vil tage op med Telias ledelse.

En del af baggrunden for nedskæringen er, at stadig flere kunder vælger at betjene sig selv digitalt i stedet for at ringe til Telias kundeservice.

Hård konkurrence gør ondt

I Danmark kæmper alle teleselskaber for at få forretningen til at hænge økonomisk sammen, mens de presses af kunderne til at levere mere for færre penge i form af bedre abonnementer med mere indhold.

Telias nylige regnskab for 2. kvartal endte med et driftsresultat på 142 millioner svenske kroner (koncernen opgiver ikke beløbene i lokal valuta) mod 155 millioner for et år siden med en indtjeningsmargen på blot 9,8 procent, hvilket er beskedent også i forhold til konkurrenterne. Danmarks største telekoncern, TDC, havde til sammenligning en indtjeningsmargen i samme periode på 40,7 procent.

TDC, som er Danmarks største på alle fire områder - mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV -, har gennem mange år haft en fast aftale om at nedbringe antallet af ansatte og omskole folk til andre områder, hvor der er brug for dem, efterhånden som teknologien afløser behovet for fyysiske hænder mange steder i koncernen. TDC havde ved udgangen af juni 2017 i alt 6.505 ansatte i Danmark mod 6.977 for et år siden.

Telenor havde før fyringsrunden 1.578 ansatte i Danmark. »3«, som er nummer fire i Danmark, havde ved udgangen af 2016 649 ansatte.

Telia driver fælles mobilnet i Danmark med Telenor, så de to kan dele omkostningerne. De forsøgte også at slå sig helt sammen herhjemme, men udsigten til et nej fra EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, fik telegiganterne til at opgive planerne for to år siden, i september 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen