Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nu skruer leverandør på TV-pakkerne for at stoppe massiv TV-flugt

pix-Fjernbetjening
Flere og flere zapper væk fra TV-kanalerne og klarer sig med færre i kombination med tilkøb af tjenester over nettet som Netflix, HBO, Viasat Play, TV 2 Play m.fl. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Danmarks næststørste TV-leverandør flytter populære kanaler ned i de mindre pakker for at holde på kunderne og mildne kritikken af prisstigningerne fra 1. januar. Netflix' overhaling indenom skal samtidig indhentes ved at gøre TV-seningen mere brugervenlig.

Kundeflugten væk fra de store TV-pakker er nu så voldsom, at TV-udbyderne forsøger at lægge bremseklodser ind ved at flytte nogle af de populæreste kanaler ned til de mindre pakker for at holde på folk og retfærdiggøre, at priserne fra 1. januar stiger.

»For få år siden havde 80 procent af vores kunder den store pakke. Nu er det nede under 40 procent. Men mange efterspørger stadig sportsprogrammerne. Derfor har vi nu lagt TV3 Puls ned i pakke 1 (den lille pakke, red.) og TV3+ ned i pakke 2 (mellempakken, red.), eftersom mange har sagt farvel til pakke 3 (fuldpakken, red.),« forklarer Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Danmarks næststørste TV-leverandør, det Sydenergi-/SE-ejede Stofa, til Berlingske.

Populære kanaler skal bremse hoppet

Stofa hæver fra 1. januar - ligesom alle de andre TV-leverandører - sine TV-priser på et tidspunkt, hvor masser af danskere vælger en mindre TV-pakke eller helt kvitter TV-abonnementet og køber TV i løs vægt over internetforbindelsen, hvor de også kan se alle DRs kanaler. Stofas prisstigninger er dog helt oppe på 54 kroner om måneden for mellempakken.

»I 2017 kan man ikke bare skrue prisen op - når især sportsrettighederne stiger igen - uden at gøre noget for at forædle værdien af TV-pakkerne. Derfor lægger vi flere kanaler i pakkerne. Vi er udmærket klar over, at rigtigt mange forbrugere skifter fra de store pakker til de små, og at der er forbrugere, som helt siger farvel til TV-pakkerne. Men pakkerne, tror jeg, vil stadig eksistere i mange år. Skulle vi fastholde prisen eller sætte den ned, var vi nødt til at tage kanaler ud af pakkerne,« siger Stofa-direktøren.

Så I lægger en slags bremseklods ind ved at flytte populære kanaler ned i de mindre pakker for at forhindre, at folk springer endnu længere ned eller helt ud?

»Ja, sådan er det. Tidligere kunne man for under 200 kroner om måneden få pakke 1, mens man betalte 500 kroner om måneden for pakke 3. Det spring er stort, og jeg kan godt forstå, at mange har tænkt, at der kan være meget at spare ved at skifte,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Tager konkurrencen op med Netflix' brugervenlighed

Stofa overvejer at indføre »en endnu billigere og meget skrabet pakke« med måske blot DRs og TV 2s kanaler for at holde på endnu flere, men det bliver næppe i 2017.

»Den konkurrence, vi som TV-leverandører oplever i forhold til TV-pakkerne, er fra streamingtjenesterne. Mange vælger helt at droppe TV-abonnementet, fordi prisen og brugerfunktionaliteten på tjenester som Netflix er langt bedre end f.eks. her hos Stofa. De har overhalet os indenom. Derfor skal vi investere i at udvikle et streaminglignende TV-produkt med samme funktioner som Netflix, hvor man f.eks. kan sætte TV-seningen på pause på sin mobiltelefon og så genoptage den hjemme på TV-skærmen, og hvor vi tilbyder at kunne downloade udsendelser og se dem offline. Vi er nødt til at komme mere op på tæerne, selv om det kræver nogle investeringer,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Hvis man udelukkende ser på prisen, mener han dog, at Stofa kan konkurrere i kraft af abonnementet Stofa Mit TV, der blev indført i maj, hvor man kan vælge enkeltkanaler.

»Hvis jeg ønsker ude i byen at købe samme indhold, som vi i dag har i pakke 3, ender jeg med at betale over 600 kroner om måneden. Vi sælger pakke 3 for 549 kroner om måneden, og det bør også være sådan, at når vi køber ind for omkring 300.000 TV-kunder, så bør vi kunne få det til en anden pris, end streamingtjenesterne kan købe og sælge til,« mener Stofa-direktøren.

Hos det TDC-ejede YouSee, der er Danmarks største internetleverandør, nøjes nu 31,7 procent - eller næsten en tredjedel - af de 1,3 millioner TV-kunder med grundpakken. For to år siden var det 26,8 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen