Berlingske Business
17:42

Nu skal der turbo på digitalisering

BM Thomas Larsen foran Christiansborg.
Thomas Larsen foran Christiansborg. Foto:

Danfoss-topchef Niels B. Christiansen skal i tæt samspil med erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen (V), skabe de bedst mulige rammer for danske virksomheders digitalisering. Sagt uden overdrivelse er der tale om en presserende opgave, skriver Berlingske politiske kommentator, Thomas Larsen.

Agenda. Focus. Speed. Sådan lød de tre centrale ord hos Ronald ­Reagan’s nære rådgivere, dengang de hjalp USAs førstemand med at drive sin politiske dagsorden frem.

De tre nøgleord kan passende bruges som pejlemærke for erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen (V), og Danfoss-topchef Niels B. Christiansen, som i tæt samspil vil skabe de bedst mulige rammer for danske virksomheders digitalisering.

Sagt uden overdrivelse er der tale om en presserende opgave. Rundt om i verden har virksomheder og nationer skarpt fokus på den digitale transformation. Og som Troels Lund Poulsen og Niels B. Christiansen formulerer det, er digitaliseringen – eller den fjerde industrielle revolution – kendetegnet ved, at vinderne i høj grad tager det meste, mens taberne på kort tid risikerer at miste terræn og blive udkonkurreret.

Det er dog ikke truslerne, som ministeren og topchefen fokuserer på. Tværtimod fastholder de, at Danmark står med et stærkt udgangspunkt for at være med i front af ­digitaliseringen, hvis politikere, virksomheder og lærer­anstalter vel at mærke formår at udforme og følge en digitaliserings-strategi. I højt tempo.

Niels B

Konkret skal Niels B. Christiansen som formand for Produktionspanel 4.0 stå i spidsen for et hold, som i foråret 2017 skal fremlægge et katalog af ideer for regeringen. At regeringen vil stå klar til at gribe forslagene, vidner Troels Lund Poulsens interne forberedelser om. Siden han i januar annoncerede sin kommende vækstplan – »Danmark i Vækst« – under årsmødet i World Economic Forum, har han fået den nødvendige infrastruktur på plads i regeringen i samarbejde med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Som en konsekvens af, at en digitaliserings-strategi – hvis den skal være effektfuld – skal rumme initiativer indenfor en lang række ressortområder, vil erhvervsministeren ­fremover sidde i spidsen for et udvalg med deltagelse af alle relevante ministre.

Nok så væsentligt har temaet også fået høj prioritet hos regeringschefen. Da Løkke for få dage siden holdt økonomisk topmøde på Marienborg, holdt Jim Hagemann Snabe – tidligere CEO for SAP og nuværende medlem af ledelsen i World Economic Forum – tale om digitalisering. Hans indlæg blev en øjenåbner for flere ministre, herunder den magtfulde finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Billede

I erhvervslivet vil mange utvivlsomt gerne have, at den politiske proces gik hurtigere, men her og nu kan det konstateres, at de afgørende ministre og embedsmænd har zoomet ind på den vigtige dagsorden.

Hvordan udspillet fra Niels B. Christiansen og Produktionspanel 4.0 ender med at se ud, ved ingen. Men flere udfordringer er til at få øje på:

De største – det vil sige Novo Nordisk, Lego, Danfoss, A.P. Møller - Mærsk, Grundfos, Novozymes og Danske Bank – har muskler og indsigt til den digitale trans­formation. Udfordringen bliver især at få Danmarks mange mellemstore og mindre virksomheder med. Der skal bl.a. ske hurtigere videndeling via et mere smidigt samarbejde mellem universiteter, læreanstalter og teknologiske institutter. Der skal, helt kontant, også skabes bedre rammer for investeringer i teknologi.

Derudover skal virksomhederne have adgang til kvalificeret arbejdskraft, og der er et skrigende behov for at uddanne flere medarbejdere med teknisk indsigt og styrke den tekniske forskning. Så sent som i onsdagens Berlingske blev det fastslået, at selv om der uddannes flere med tungere IT-uddannelser, vil Danmark i 2030 mangle 19.000 IT-specialister. Troels Lund Poulsen vil af samme grund presse ­universiteter og læreanstalter for at sikre, at der uddannes flere unge med kompetencer, som erhvervslivet efter­spørger. Dermed begiver han sig ud i en væsentlig – men svær – kamp.

30BUSBUSINESS-185635.jpg

Skal man fokusere på det positive, er det tydeligt, at flere og flere politikere får større viden om, hvor vigtigt det bliver for Danmark at være med i front af digitaliseringen. Men mange har endnu ikke forstået det, og flere erhvervsledere burde overveje at gå mere aktivt ind i debatten. Deres bedste argument overfor offentligheden vil være, at en målrettet satsning i sidste ende vil definere vores evne til at udvikle de job, der giver os velstand og velfærd.

Ser vi på debatten lige nu, kæmper flere organisationer – bl.a. DI, Dansk Erhverv og Ingeniørforeningen IDA – for at råbe politikerne op. Og de gør det rigtige. I stedet for at køre skræmmekampagne fremhæver eksempelvis DI, at Danmark har potentiale til at vinde arbejdspladser og øge væksten, hvis vi formår at fastholde positionen som et af verden mest avancerede produktionslande.

Omtrent samme budskab lyder fra Dansk Erhverv, som på organisationens årsmøde forleden slog til lyd for bl.a. at gøre digitale skaberkompetencer til obligatorisk fag i skolen og styrke voksen- og efteruddannelsessystemet. Derudover mindede Dansk Erhvervs direktør, Jens Klarskov, med rette om, at digitalisering ikke alene vil påvirke produktionen i fabrikshallerne, men at den også vil få dybtgående følger for servicevirksomhederne.

Passionate about computer science

Jim Hagemann Snabe og Niels Bjørn Christiansen ­lægger også vægten på de gevinster, som Danmark vil kunne opnå. Begge fremhæver, at målrettet satsning på teknologi, teknisk indsigt og digital transformation vil være vejen til skabe bedre løsninger og produkter samt en mere effektiv og fejlfri produktion. De påpeger, at danske styrkepositioner indenfor f.eks. energi-, medicin- og medico- samt fødevare­sektoren vil kunne blive understøttet. Og endelig slår de fast, at udviklingen i højere grad vil gøre det muligt at fastholde og udvikle produktion herhjemme, ligesom de ser transformationen som nøglen til nye spændende job i Danmark.

Samlet set er Troels Lund Poulsen i gang med at sætte en vigtig agenda, og i de kommende måneder vil Niels B. Christiansen uden tvivl holde fokus på at udforme konkrete og brugbare forslag. Og begge ved, at tempo - eller speed - bliver et selvstændigt konkurrenceparameter. Ude i verden rykker konkurrenterne.

pix-EU-tast

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen