Berlingske Business
13:46

Nu kommer PCerne uden skrammelsoftware

pix-Pure
»Pure« eller »ren« kalder Asus sin serie af bærbare PCer, hvor kun den rene Windows-udgave ligger på, når man køber den. Elgiganten har i nogle måneder haft andre mærker på hylderne med rene Windows-installationer, og de sælger faktisk godt. Foto: Asus

Flere og flere af de store producenter er begyndt at sælge bærbare PCer med blot Windows på uden alle mulige ofte ligegyldige og sløvende ekstraprogrammer. Og de sælger faktisk, selv om de ligger i de dyrere ende.

Også danskerne er så trætte af, at den nye computer er fyldt med al mulig skrammelsoftware, som sløver den og blot fylder unødvendigt op, at flere af de store producenter nu er begyndt at sælge den »rene« vare, nemlig en PC, der »bare« kommer med Windows og de programmer, der er en fast del af styresystemet.

Allerede i april var Elgiganten den første i Danmark, der lancerede de såkaldte Signature Edition-modeller, som Microsoft har døbt det. I dag har Elgiganten 14 modeller med den rene Windows på, nemlig både Microsofts egenproducerede Surface-tavlecomputere og adskillige PCer fra Lenovo og Acer. Prisniveauet er fra 7.000 kroner og opefter, men Elgiganten håber, at der med tiden også kommer billigere PCer i den rene udgave.

Analytiker: Vil folk betale mere for mindre?

Asus følger nu med og er netop begyndt at levere den første af sine Zenbook-modeller uden alle de forinstallerede programmer. Det er altså slut med reklame- og prøveversioner af alle mulige programmer, som man ofte ikke aner, hvad skal bruges til, og som i bedste fald bare fylder op, gør maskinen langsommere, når den starter, og æder af batteritiden.

Asus' kalder det nye koncept for »Pure« og vil i første omgang sælge sine Windows-PCer uden skrammelsoftware i kæderne Power, Dustin, CDOn, Webhallen og Computercity.

Selv om de rene PCer sikkert vil blive solgt, er det dog næppe den vej, at alle PCer snart vil gå.

»Jeg tror, at rigtigt mange vil være interesseret i disse nye modeller og undgå alt muligt skrammel eller mere eller mindre unødvendige ekstra applikationer. Omvendt tror jeg ikke, at folk vil betale ekstra for at få mindre. Ofte vil den rene udgave være dyrere, fordi softwareproducenterne jo betaler for at få deres programmer præinstalleret på de nye PCer,« siger analysechef Anders Elbak fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Betal med dine data

Han ser snarere for sig, at PCer vil blive leveret med forskellige typer af softwarepakker.

»Man kunne forestille sig flere typer af PCer, der kan differentiere sig med, hvilken type af software der er installeret, altså f.eks. den rene udgave uden noget og så i den anden ende en udgave med »premiumapps« (de store og dyrere programmer, red.). Men mange vil sikkert alligevel vælge den billigste PC, fordi de selv kan afinstallere de programmer, som de ikke ønsker, så måske vil det snarere skræmme folk over til at købe et helt andet produkt,« siger Anders Elbak.

Ofte har PC-producenterne lagt deres helt egne programmer på fra fabrikken, ligesom det sker på mobiltelefonerne. Dermed kan de samle oplysninger ind om, hvordan PCen bliver brugt.

»Så får man PCen billigere mod, at man leverer sine data gennem nogle applikationer, som producenten tydeligt skilter med ikke må fjernes,« mener IDC-analysechefen.

Nordisk rekord hos Elgiganten

Elgiganten har dog indtil nu haft gode erfaringer med sit salg af de såkaldt »crapware«-frie PCer.

»Kunderne har taget rigtigt godt imod dem. De tager en større andel af det totale salg i premiumsegmenetet, altså over 7.000 kroner, uge for uge. I sidste uge lavede vi på nordisk niveau et rekordstort salg, siden vi startede salget,« fortæller salgschef i Elgiganten, Jan Kirkedal.

Han oplever, at mange kunder er nysgerrige men stadig lidt usikre på, hvad det er.

»Der er ingen tvivl om, at salgspotentialet fortsat er stort, når folk finder ud af, hvor meget bedre en oplevelse man får helt uden unødvendige og forstyrrende programmer. Tendensen går i stigende grad hen mod »no nonsense« og brugervenlighed uden så mange dikkedarer,« mener han.

Tilbagegang i PC-salget i Danmark

Der blev i januar-marts i år solgt i alt 245.800 bærbare og stationære PCer i Danmark, viser IDCs tal. Det er ni procent færre end for et år siden, men tallene rummer ikke de såkaldte 2-i-1-computere, hvor skærmen kan tages af tastaturet og bruges som en tavlecomputer. 42.200 stationære PCer blev solgt til virksomheder, 18.600 til privatkunder. Virksomhederne købte 103.500 bærbare PCer, hvor salget af bærbare til privatkunder var på 81.600 styk.

Lenovo er det bedst sælgende mærke med en markedsandel på 42 procent, efterfulgt af HP med 19 procent, Apple med 13 procent, Dell med 7 procent, Acer med 6 procent og Asus med 5 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen